torsdag 2 mars 2017

DVD: Utan trosor i tyrolen

Tyrolerfilm! Det var inte igår. I mitten av 90-talet brukade jag och en kompis ha långa diskussioner om tyrolerfilm. Vi definierade genren och kom fram till att en tyrolerfilm ska innehålla scener där folk bär på stegar. Det ska även finnas en gubbe som dyker upp med jämna mellanrum och säger "Sehr lustig!". Självklart ska det även klättras på stegarna, och när frodiga, bayerska kvinnor badar balja, ska det förstås trilla ner en munter tyrolare i baljan, varpå en Benny Hill-jakt följer.

UTAN TROSOR I TYROLEN från 1973 är den mest kända tyrolerfilmen och troligen även den ultimata. Inte nog med det: regissören heter Siggi Götz. Perfekt namn på en tysk snuskgubbe.

Jag tror inte att det förekom stegklättring eller ens stegar i den här filmen, inte heller en gubbe som säger "Sehr lustig!", men det trillas i balja på ett ställe, och det blir Benny Hill-jakter.

I vilket fall, det här är en fantastisk film som inte är tråkig någon gång alls. Den varar bara 80 minuter, så det finns inte tid för tråkighet. Exakt vad filmen handlar om är aningen luddigt. Såhär står det om DVD-omslagets baksida: "Äventyret bland alptoppar och snoppar inleds när en pryd storstadskvinna tar över en stor gård i Tyrolen. Många vill dock ha bort henne från egendomen och själva ta över, vilket man ska lyckas med genom att anlita den italienske supercasanovan Vittorio Parmesano." Och jovisst, det stämmer nog - men handlingen spårar hela tiden ur. Den följer allt annat än en snitslad bana. Vilket förstås inte spelar någon som helst roll så länge det är kul.

Vad som inte heller spelar någon roll, är att DVD:n är i fullscreen (förtexterna är avklippta i kanterna) och bilden lite ruffig. Det skänker nästan mer charm åt det här spektaklet, som sågs av en enorm biopublik i Sverige när det begav sig.

Flickan utan trosor spelas av söta svenskan Marie Ekorre. Hon går jämt omkring med rumpan bar, och när hon blir tillsagd att sätta på sig byxor, glömmer hon överdel:

...Vilket snarare är gulligt än sexigt. På det hela taget är filmen inte speciellt sexig. Jag har svårt att tro att någon skulle ta anstöt av den här buskisen.

Bland bonusmaterialet finns en lång, bra text av Studio S-bossen SEO, i vilken han berättar kul fakta om filmen, men även - med hjälp av susning.nu - försöker definiera termen gladporr. Och här måste jag opponera mig - jag håller nämligen inte med. Jag vet inte riktigt om jag vill kalla UTAN TROSOR I TYROLEN för gladporr. Glad är den förvisso, men knappast porr. Termen "gladporr" är förknippad med de danska Ole Söltoft-filmerna; sängkantsfilmerna och teckenfilmerna från sent 60-tal till sent 70-tal. Jag tror att det var då, innan tyrolerfilmerna, som termen gladporr myntades. I början var sängkantsfilmerna väldigt oskyldiga, men snart började det dyka upp hårdporrinslag i dem. Teckenfilmerna innehöll hårdporr redan från början. Det var glada filmer - med porr. Som ni noterat, använder jag i denna text hela tiden termen "tyrolerfilm". Främst för att genrespecificera det hela. Men jag skulle nog kalla dessa filmer (det kom en lång rad tyrolerfilmer) som sexkomedier, snarare än gladporr. De har mer gemensamt med de oskyldiga hillbillysexkomedier som gjordes i USA innan hårdporren slog igenom, än med de danska porrspexen. Komedier med naket och sex, men ingen porr.

Ja, ja. Hur många syndiga dvärgar ska UTAN TROSOR I TYROLEN få? Varför inte fyrs stycken.










Skriven: 2008-03-21