fredag 3 mars 2017

Bio: The Reader


Det är inte varje dag man hamnar på en nazi-double feature. Först MOTSTÅND och direkt därefter THE READER. Den perfekta trippeln hade varit om de rundat av med STRAFFKOMMANDO ÖST, men det kunde jag ju glömma.
THE READER är alltså filmen Kate Winslet fick en Oscar för. Bästa kvinnliga skådis. Var hon värd det? Jodå. Och det var väl hugget som stucket om hon fick Oscarn för den här eller för REVOLUTIONARY ROAD.
En kollega såg THE READER för ett par veckor sedan och sa att det var bäst att inte berätta för mycket av handlingen, eftersom det skulle förstöra eventuella överraskningar och därmed hela filmen. Så han berättade inte så mycket. Och jag har inte brytt mig om att kolla upp handlingen något närmare, det enda jag visste var att det skulle handla om en ung pojke som inleder ett förhållande med en äldre kvinna, och att det hela får en nasty touch med nazistanknytning när de återförenas ett par decennier senare. Och jag låter bli att skriva mer om handlingen, ifall du gjort som jag och inte kollat upp den.
I vilket fall är detta ett mycket, mycket bra drama gripande, spännande, intressant, välspelat. Ralph Fiennes har den manliga huvudrollen, men han är faktiskt inte med så mycket i större delen av filmen spelas hans rollfigur Michael av en yngre kille; nittonårige tysken David Kross, medan Kate Winslet är sin figur genom hela historien, tack vare sminkavdelningen. Hon åldras 30 år under filmens gång. Det känns även som om hon är naken halva filmen fan, vilka vissna lökar hon har, höll jag på att skriva, men det vågar jag ju inte, hur skulle det se ut om jag klagade på en kvinnokropp? Man ska acceptera sin kropp, så jag kan ju inte komma här och hävda att jag föredrar att titta på nakna kalaskex. Fast unge Michael är näck han med, han till och med visar trombonen flera gånger det här är en riktig Stellan Skarsgård-roll; ett tag visade ju Stellan talangen i alla filmer han var med i.
Det enda som väl inte är så lyckat i THE READER är Lena Olin i dubbelroll som mor och dotter. För den förstnämnda rollen borde hon fått en Oscar för Best Unconvincing Old Age Make-Up. Och när hon senare framträder utan kärringsmink, ser hon allt lite otäck ut. Vad har hänt med henne? Hon ser ju mer och mer ut som Peter Cushing!
Nåväl. Jag känner att jag börjar spåra ur här. Det borde jag kanske inte göra med tanke på hur bra THE READER är. Men gå och se den ikväll, vetja! Håller du inte med mig, kan du alltid obemärkt glida in i salongen intill och se vad som visas där. Tänk om det är en hemlig visning av STRAFFKOMMANDO ÖST.





(Biopremiär 24/4)