fredag 3 mars 2017

Bio: Tomtar och troll - Den hemliga kammaren

Nyligen hade julfilmen BORTA BÄST, HEMMA VÄRST svensk biopremiär. Nu när det går mot påsk fortsätter trenden med ännu en tomtefilm - fast i ärlighetens namn, är det inte jultomtar det handlar om, utan sådana där små skogsväsen.

I bioannonserna står det något om att det här är en film av författarna bakom TOY STORY - men det är att ta i. Joel Cohen, som skrev Pixarfilmen, är verkställande producent för den amerikanska versionen av TOMTAR & TROLL.

...Detta är nämligen en svensk, datoranimerad familjefilm.
Och den är TOTALT JÄVLA VÄRDELÖS!

Jag vet inte vad de har tänkt på när de gjorde den här filmen. Ett försök att göras en svensk SHREK? Om så är fallet - har upphovsmännen överhuvudtaget sett SHREK? Eller någon annan framgångsrik, liknande film?

TOMTAR & TROLL handlar om en liten tomtekille som gillar uppfinningar. Illasinnade troll snor tomtarnas mat och tomtar kidnappas, och större delen av filmen består av att figurerna jagar varandra och slåss så in i helvete. Jag vet inte så noga. Det här är skittråkigt och jag satt och tänkte på annat - till exempel på hur jag skulle formulera min recension av I HUVUDET PÅ VAN DAMME.

Filmen är ful som stryk. Animeringen ser mest ut som mellansekvenser i ett tio år gammalt TV-spel. De likbleka figurerna är fullkomligt groteska och illa designade. Handlingen är intetsägande och det är totalt humorbefriat. Och även om jag inte har något emot att ungar kollar på actionfilm; herregud, när jag var barn gillade jag bara action, reagerade jag på hur våldsam TOMTAR & TROLL är - för även om det är meningen, blir denna "kung-fu i tomteskogen" aldrig kul. Jag tror även att de onda trollen kan upplevas som alltför skrämmande av små barn.

Jag förstår inte hur kända svenska namn har kunnat gå med på att förnedra sig till att göra rösterna: Hasse Alfredson, Lill Lindfors, Sven Wollter, Peter Stormare. Figurerna verkar dessutom designade efter dessa aktörers anleten, men det är kanske bara som jag inbillar mig.

Fullkomligt hemsk film. Du kommer att hata dig själv om du låter dina barn se den. TOMTAR & TROLL får en syndig dvärg och en fet spark i röven!

I eftertexterna listas förresten varenda musiker i den gigantiska symfoniorkestern som framför filmmusiken.












Skriven: 2009-03-25