torsdag 2 mars 2017

DVD: Sports Movie

Om man är en amerikansk filmproducent och vill göra en film som är garanterad att floppa utanför USA - hur gör man då? Enkelt: man gör en film om amerikansk fotboll eller baseball! Förutom i Japan, är publiken minimal för filmer om dessa obegripliga sporter.

För att floppa ännu värre - gör en komedi som driver med dessa sporter! Då blir det särdeles obegripligt för icke-amerikaner, när man inte fattar vad som ska vara roligt, och hur de egentligen ska gå till.

Nej, den här filmen heter inte SPORTS MOVIE - den heter THE COMEBACKS i original. Men svenska Fox tänkte väl att det går utmärkt att rida på alla de här parodifilmerna vars titel slutar på "movie". Förvisso tycker jag att SCARY MOVIE 3 och framförallt SCARY MOVIE 4 är fantastiskt roliga, men DATE MOVIE, EPIC MOVIE och allt vad de heter, herregud, vem vill associeras med dem? Knappast de som gjort THE COMEBACKS.

...Men nu ska vi inte vara så smickrande mot SPORTS MOVIES upphovsmän. Den här komedin är nämligen lika usel, om inte uslare, än ovan nämnda movies. Jösses, jag vet inte var jag ska börja.
David Koecher brukar oftast ha småroller och jag brukar tycka att han är rätt rolig. Här har han huvudrollen. Men han kan inte lyfta detta illa skrivna manus och denna illa regisserade och feltajmade film. Koecher spelar världens sämste coach. Han har coachat baseballag och basketlag och garanterat lagens förlust. Efter att ha dekat ner sig, får han ett nytt jobb av Carl Weathers (javisst, den Carl Weathers!) - han ska coacha ett uselt footballag; The Comebacks. Om jag inte minns helt fel, ska han även sätta ihop laget. Vilket han gör. Efter ett tag består laget av diverse idioter och tjockisar samt en indisk brud. Samtidigt intrigerar coachs dotter, som är gymnast, med diverse killar i laget.

Ingenting alls i filmen är roligt. Ingenting. Nada. SPORTS MOVIE är så inkompetent gjord att man häpnar. Visst, det är hela tiden uppenbart vad som ska vara kul, men det funkar inte alls, eftersom det är så amatörmässigt genomfört. dessutom vara filmen i lååånga 102 minuter som känns som 180.

Okej. Jag ska inte ljuga. Jag skrattade till ett par gånger. Jag blev förvånad över att jag skrattade till. Jag tror det var en bögig dans till "It's raining men". Och någon annanstans.

Andy Dick dycker upp i en liten roll. Flera amerikanska idrottsstjärnor medverkar, men den ende jag kände till var Dennis Rodman.
Det ser ut som om det ligger massor av bonusmaterial på skivan, men låt er inte luras. Bortsett från ett kommentarspår med regissören och drygt ett dussin bortklippta scener, handlar det om intervjuer och dumheter på ett par korta minuter vardera.
Spola.












Skriven: 2008-08-11