torsdag 2 mars 2017

DVD: Southland Tales

Richard Kellys SOUTHLAND TALES visades i Cannes för två år sedan. Dock missade jag den då. Länge tyckte jag att det var ju fanken att jag inte såg den då, eftersom den versionen troligen aldrig kommer att visas igen.

Men nu har jag sett den på DVD, i kortat och omklippt skick - och jag är jävligt glad att jag slapp 160-minutersversionen i Cannes! Jag visste att filmen skulle vara dålig - alla hatade den i Cannes. Men såhär uselt trodde jag inte att det skulle vara.

Kelly gjorde DONNIE DARKO, en film jag och många andra gillade, och jag väntade nyfiket på hans nästa film. Tydligen fick han storhetsvansinne.

SOUTHLAND TALES utspelar sig i framtiden - år 2008. Historien börjar med kapitel fyra. Tydligen kan man läsa de första kapitlen i tre seriealbum. Texas har drabbats av en kärnvapenattack, vilket lett till att USA blivit en polisstat. En marxistisk rörelse försöker starta en revolution. En annan organisation har kommit på ett sätt att utvinna energi ur vatten, något staten inte gillar. Dwayne "The Rock" Johnson är en actionskådis som drabbats av minnesförlust och hamnar hos Sarah Michelle Gellar, en porrstjärna och talkshowvärdinna som tänker använda The Rock i egna syften. Seann William Scott är en polis som på någon vänster dubblerats och letar efter sitt andra jag. Christopher Lambert kör glassbil.

...Och jag märker att jag inte kan redogöra för handlingen. I den halvtimmeslånga making of-filmen berättar Kelly om sina avsikter med filmen. Den ska vara en komedi. En samhällssatir. En thriller. En actionfilm. En musikal. Den ska vara allt möjligt. Framför allt ska den vara en "viktig" film med viktiga budskap inför valet 2008.

Men SOUTHLAND TALES är ingenting av detta. Innan filmen visades i Cannes, stod det på flera ställen att det skulle vara en musikal, och jag tänkte att det kan ju bli kul och konstigt att se The Rock sjunga och dansa. Men inte fan får man se honom göra det. Filmen innehåller ett musikalinslag: omgiven av dansöser framför Justin Timberlake, denna hemska artist, en låt i mitten av filmen, det är allt.

Förvirringen är total, för att inte tala om ledan. Några amerikanska branschmänniskor sa att Kelly hade fått fria händer att göra vad han ville efter DONNIE DARKO. Han borde ha stoppats. SOUTHLAND TALES kan inte ha varit en billig film att göra. Den ser påkostad ut, är rätt snygg och har en massa kändisar i rollerna. Men det mest positiva jag kan säga om filmen, är att den fick mig att tänka på Howard Chaykins AMERICAN FLAGG!, men jag har inte läst den serien på över 20 år, så jämförelsen stämmer kanske inte alls.

Två timmar och nitton minuter ren plåga. Filmskrället slutar aldrig.
SOUTHLAND TALES är totalt jävla osebar!












Skriven: 2008-04-17