torsdag 2 mars 2017

DVD: Rosens broderskap

På 1980-talet läste man inte bara Stephen King och tantsnusk. Även actionpackade spionromaner med komplicerade intriger var populära. Störst bland dessa författare var förstås Robert Ludlum, men även David Morrell hakade på. Morrell är mest känd som mannen som skapade Rambo i thrillern "Tvekampen", som ju filmatiserades som FIRST BLOOD.

Jag läste boken "Rosens broderskap" när den kom, men jag har inga som helst minnen av den - men jag har för mig att jag tyckte att den var bra. Och jag minns verkligen när filmatiseringen 1989 i form av en miniserie för TV släpptes på video. Den var hutlöst populär! Jag tror att jag hyrde den jag med - men nu när jag såg om den, konstaterade jag att jag inte kom ihåg ett skit. Dessutom hade jag blandat ihop den med en annan thriller - jag hade för mig att ROSENS BRODERSKAP handlade om en agent som kom en nynazistisk organisation på spåren. Hm, vilken roman kan det tänkas vara?

I ROSENS BRODERSKAP spelar Peter Strauss och David Morse Romulus och Remus, två superagenter och mördare i statens tjänst, som tränats sedan barndomen. Deras chef spelas av Robert Mitchum, som har en egen topphemlig avdelning inom CIA.

Romulus och Remus är världens bästa mordmaskiner, men så kommer de en hemlig organisation på spåren, den heter - just det - Rosens Broderskap. Och plötsligt är Mitchum, som tidigare fungerat som agenternas far, inte längre så snäll och våra sammanbitna huvudpersoner jagas världen runt för att dödas.

Inte nog med att jag inte kom ihåg storyn - jag kom inte heller ihåg att miniserien är så pass fjantig som den är. För det är just vad den är. Dels är actionscenerna illa iscensatta, men det märkte man kanske inte av 1989, vad vet jag. Men storyn blir till och från mer än lovligt töntig. Det är svårt att tro på vad som sker, eller ens acceptera det. Och idén med fristäder där agenter från olika länder kan koppla av och umgås med varandra? Låter inte det lite för osannolikt? Jag köper det inte.

En gång i tiden tillhörde Peter Strauss mina favoritskådisar. Jag vet inte riktigt varför. Han var ju med i DE FATTIGA OCH DE RIKA och SOLDIER BLUE. Jag kan väl inte påstå att Strauss övertygar som dödsmaskin, men jag gillar honom fortfarande. Vad hände egentligen med Peter Strauss? Robert Mitchum, som dog några år senare, är träigare än någonsin i den här serien. Även Connie Sellecca är med som israelisk superagent, och fler kända ansikten förekommer. Men efter att ha sett om ROSENS BRODERSKAP är det svårt att förstå dess framgångar. Filmmusiken är förresten riktigt usel.












Skriven: 2008-10-27