fredag 3 mars 2017

Bio: Resan till jordens medelpunkt

Under hela min uppväxt var jag oerhört fascinerad av hemliga-, glömda- och försvunna världar. Det är jag fortfarande. Atlantis. Mu. The Lost World. Och Jordens medelpunkt. Rent allmänt fascinerades jag av Jules Vernes historier, i synnerhet "Den hemlighetsfulla ön", som gick som TV-serie när jag var barn.

Nu kommer familjefilmen RESAN TILL JORDENS MEDELPUNKT 3D, som inte helt oväntat visas i 3D i utvalda städer. Jules Verne har skrivit en bok med denna titel, fast utan tillägget "3D", men den här filmen bygger inte på boken - vill du se en filmatisering, välj den från 1959 eller någon av alla TV-versionerna.

Nej, i den här versionen spelar Brendan Fraser seismologen Trevor, vars bror försvunnit. En dag dyker hans 13-årige brorson Sean upp och ska tillbringa tio dagar hos den oförberedde Trevor. Genast hittar Trevor brorsans favoritbok; Vernes "Resan till Jordens medelpunkt", och den är full av anteckningar - tydligen trodde brorsan att det Verne skrev var sant. Trevor och Sean undersöker och hittar namnet på en islänning som också trodde på Verne. Så helt spontant far Trevor och Sean till Island, där Vernes bok utspelar sig, och där hittar de den nu döde islänningens hotta dotter Hannah (den isländska skådespelerskan Anita Briem från THE NUN). Hon erbjuder sig att guida de två amerikanerna, och det dröjer inte länge innan de lyckas bli inspärrade i en grotta. Därinne hittar de ett gammalt gruvschackt som de misstänker leder ut. Precis som i INDIANA JONES OCH DE FÖRDÖMDAS TEMPEL ger de sig iväg i vagnar på en svindlande bergochdalbana, de kraschar genom en vägg, och på andra sidan finns ett bottenlöst hål de trillar ner i. Och efter att ha trillat i en evighet, hamnar de i Den Glömda Världen, som ser ut som ett urtidsparadis och är bebott av urtidsdjur.


Sedan händer inte så mycket mer än att de försöker ta sig tillbaka igen, vilket tar ett tag. Det blir lite dinosauriejakter och mark som rasar och farofyllda vägar, men egentligen blir det aldrig något större toppraffel, och här finns inga bisarra infödingsstammar, vilket jag tror fanns i Vernes bok. Och så för Trevor förstås ihop det med den tuffa Hannah.

RESAN TILL JORDENS MEDELPUNKT 3D är producerad av otäcka Walden Media, som tillhör den kristna högern, så jag blev lite orolig när deras logga dök upp. Men till skillnad från NARNIA och en del av deras andra produktioner, handlar det inte om religiös propaganda här. Detta är bara en väldigt snäll äventyrsfilm. Och som sådan är den rätt tam. Jag gillar Brendan Fraser och han är en sympatisk hjälte, Anita Briem är rätt cool och väldigt sexig iförd linne och svettpärlor, men annars finns här inte alltför mycket att skriva hem om. Tvärtom upplevde jag filmen som lite småtråkig.


Men 3D-effekterna, då? Jodå. Till skillnad från i BOLT, handlar det den här gången ofta om effekter som ska få publiken att ducka i bänkraderna - saker kastas och pekar mot oss, och i början spottar Fraser ut tandskräm på oss. Och visst, vid åtminstone ett tillfälle ryggade jag tillbaka.
Om man inte ser filmen i 3D, lär den nog se rätt konstig ut.












Skriven: 2009-03-05