fredag 3 mars 2017

Bio: Fast & Furious

Så har det hänt igen. Ännu en film har bedömts vara så het att den av säkerhetsskäl enbart pressvisades under hård bevakning i Stockholm. Bästa UIP: vill ni arrangera säkra pressvisningar – håll dem i Malmö. Här är vi nämligen inte så många som dyker upp, oftast bara en fem-sex stycken. Annat är det väl i Stockholm, där alla och deras släktingar stormar in för att se gratis film.

Av någon anledning var denna heta film FAST & FURIOUS, den fjärde rullen i bilåkarserien. Jag har nästan inga minnen alls av den första filmen; THE FAST & THE FURIOUS, mer än att Vin Diesel, Paul Walker och Michelle Rodriguez var med, och att bilåkarscenerna var rätt coola. Uppföljaren 2 FAST 2 FURIOUS har jag ännu sämre minnen av, jag minns bara att Diesel inte var med. Den tredje filmen såg jag nyligen, känns det som, men det kan ha varit ett eller två år sedan. TOKYO DRIFT hette den, rollfigurerna var helt nya och jag tyckte nog den var rätt okej.

Den här gången är originalskådisarna tillbaka, fast Michelle Rodriguez’ rollfigur dör efter tio minuter. Handlingen är något om att Walkers FBI-agent ska sätta dit en knarkbaron och behöver hjälp av Vin Diesel, eller hur det nu var, och så blir det en massa bilåkande och action och brudar och grejor…

…Men jag hade extremt svårt att koncentrera mig på filmen. Jag fick alltså gå på den ordinarie premiären. Fullsatt. 85% tonårskillar i publiken. Majoriteten av dessa var kompletta idioter. Som alltid när det vankas äventyr och action. När reklamfilmen visades hade två tredjedelar av publiken ännu inte gått in i salongen. Precis när filmen började kom ytterligare ett par gäng. När Rodriguez strök med kom det sista gänget in. De bemödade sig inte med att sitta på de platser de köpt biljetter till, och de kunde förstås inte hålla käften eller låta bli att ringa mobilsamtal. Några satt och gjorde ”roliga röster” med jämna mellanrum. Alltså, om de nu inte går på bio för att se på filmen, är det då inte roligare att sitta hemma och spara 90 spänn eller vad det nu kostar? Och snälla Reinfeldt, kan du inte instifta en lag som gör det tillåtet att döda folk som stör på bio?

Jag antar att Vin Diesel behöver den här filmen. Hans karriär har inte gått något vidare på sistone, och vi var nog många som förväntade oss att han skulle trilla ner i Steven Seagal-träsket. Fast jag har aldrig gillat herr Diesel. Tvärtom tycker jag att han är ganska vedervärdig; en torr köttfärslimpa utan någon som helst karisma. När han pratar låter han sömnig och/eller bakfull. Och – folk klagade på att Bronson, Bogart och många med dem bara hade ett eller två ansiktsuttryck. Men Vin Diesel har för fan inget ansiktsuttryck alls! Han ser ut som en potatis! I FAST & FURIOUS gör han bara en cool grej (som fick publiken att applådera): han dödar en badguy på ett kreativt sätt och säger ”Pussy!”.

Paul Walker är en ganska slätstruken skådis, men han funkar väl okej i sådana här filmer. Bättre ställt är det med brudarna. Jordana Brewster som spelar Diesels syrra är rätt hott, och här finns flera omotiverade sexploitationscener med brudar som hånglar med varandra. Apropå omotiverade scener, det förekommer även en blond, kaxig kille som hänger med tre brudar och käftar oskyldigt med Walker, och lite senare hämnas Walker på ett avancerat sätt. Väldigt konstigt, det har ingenting med något annat att göra, och Walkers hämnd är ingen bagatellscen som spelats in på en kafferast; nej, här är det SWAT-styrka och grejor.

Det är mycket möjligt att mitt betyg nedan är för lågt. Det här är kanske en helt okej actionfilm. Men jag var så in i helvete irriterad när jag såg den, och det färgar av sig på mitt omdöme. Så nu vet ni det, UIP!












Skriven: 2009-04-03