Såhär i Rambotider, passar Noble Entertainment (som även har nya RAMBO) på att återutge två Stalloneklassiker från 80-talet. Den ena av dessa är legendariska COBRA (1986); en film som på ett väldigt, öh, fint sätt sammanfattar 80-talets actionfilmer.
Ni som är gamla nog, minns säkert när filmen skulle ha premiär i Sverige. Det gick inte så bra. Statens Biografbyrå fick nämligen för sig att totalförbjuda den - vilket väckte ett ramaskri bland Stallones fans; efter ROCKY IV och RAMBO 2 stod Stallone på sin topp.
Tidningen Scandinavian Film & Video tog upp filmen som "Månadens totalförbjudna film" och återgav hela handlingen med en massa bilder. Jag köpte LP:n med soundtracket samt postern på Åhlens (vilket tar emot att erkänna), innan jag för dyra pengar kom över en pissusel piratkopia på VHS via Gula Tidningen. Ett par år senare letade sig filmen ut på hyrvideo, väldigt kraftigt nerklippt. Jag minns inte om den gick på bio, men den klipptes två gånger av distributören för att Byrån skulle godkänna den; först med drygt tio minuter 1987, och i en "förlängd" version 1999, då "bara" 5-6 minuter saknades. Jag skaffade den engelska köpvideon, som saknade några sekunder, vill jag minnas. Därefter kom den oklippt på DVD.
Okej. Efter denna långa utläggning: vad är COBRA? frustar den okunnige ignoranten. Jo: det är en film som har den oemotståndliga taglinen "Crime is a disease. Meet the cure." Det säger sig själv att det inte går att misslyckas med en sådan slogan. Och på filmaffischen poserar Sly med Ray-Bans av pilotmodell, handskar, k-pist med lasersikte och en tändsticka i munnen. Det kan bara bli bra om affischen ser ut så. Och filmen i sig är precis som affischen.
Stallone skrev manuset efter en roman som heter "Fair Game". Jag har inte läst boken och har ingen aning om hur pass trogen filmen är, men jag har svårt att tänka mig att boken är som filmen. Det går inte att skriva böcker som är lika enastående som COBRA. Men det bisarra är att den här 70-talsromanen filmades en gång till 1995 - som den beryktade superfloppen FAIR GAME med Cindy Crawford!
Nåväl. Mannen med världens bästa haka, Brian Thompson, är Night Slasher och leder en grupp psykon som försöker skapa The New Order, vilket i princip går ut på att de mördar folk på stan, när de inte står i en lagerlokal och viftar taktfast med yxor. Fotomodellen Ingrid (Brigitte Nielsen) blir vittne till ett mord, och då börjar Thompson och hans psykos att jaga henne.
Och supersnuten Marion Cobretti, Cobra, blir hennes livvakt. Till hjälp har han Reni Santoni från DIRTY HARRY. Deras boss är allas favorit Andrew Robinson, även han från DIRTY HARRY - det var han som var världens bästa skurk Scorpio. Det var ett medvetet drag av Stallone att plocka in skådisar från Eastwood-filmen. "DIRTY HARRY is a masterpiece. COBRA is a piece of shit," sa Robinson i en intervju.
Cobra kör omkring i en upphottad Mercury från 1950, som låter som om den har lite dåligt ax. Han river sönder tröjan på en tuffing när några latinos är i vägen när han ska parkera utanför sitt hem. Han går in och tar fram en pizzaslice ur kylen, och av någon outgrundlig anledning klipper han av spetsen på pizzan med en sax! Fast Ingrid har också märkliga matvanor, på ett fik sprutar hon ut en halv flaska ketchup över pommes friten.
I prologen passar Cobra även på att dricka en burk öl (Coors) i en butik innan han halar fram pickan och säger "I don’t deal with psychos" och skjuter en psyko. Andrew Robinson blir vred. Det finns ju ingen anledning att en polis måste bruka grovt våld. Klart det finns, annars hade det ju inte blivit en film. Men Cobra är inte hård hela tiden, Santoni säger till Ingrid, att om hon vill se något kul, ska hon kalla Cobra för Marion, vilket hon gör, och då rodnar Cobra. Han står även och pillar bland varorna i ett souvernirstånd som drivs av en glad tant utan repliker.
Nu har de lite otur med sitt vaktande av Ingrid, eftersom den kvinnliga polisen som är med dem tillhör Night Slashers gäng och meddelar hela tiden var de befinner sig, så därför dyker det upp psykos med jämna mellanrum och det blir fajting och eldstrider, och i en bra scen står Cobra på ett lastbilsflak och skjuter psykos på motorcykel för glatta livet. Det går utmärkt, eftersom skurkarna inte kan sikta. Förresten, efter en biljakt där Mercuryn kraschar, öppnar Cobra bildörren och en massa små glasskärvor rasar ner från vindrutan - då ser det ut som om det ät Cobras tänder.
På slutet tappar Cobra tålamodet och dödar alla psykos han får syn på, och sedan kommer Andrew Robinson och sträcker fram handen för att tacka honom och säger "No hard feelings?" och då ger Cobra honom på käften och säger "No hard feelings". Därefter gränslar Cobra och Ingrid en motorcykel och kör iväg medan eftertexterna rullar och på soundtracket hörs "Voice of America’s sons", typiskt 80-tals powerrock med John Cafferty.
COBRA blev inte den succé man förväntade sig när den kom, men folk har ju ofta svårt för det här med...bra film. COBRA har ju allt man kan kräva: en hjälte som konstant bär solglasögon och handskar! Han säger tuffa saker som "You’re a disease, I’m the cure"! Skurkar som inte har något annat mål än att döda folk och förstöra! En huvudskurk som heter Night Slasher! En hjältinna som agerar som ett vedträ! K-pist med lasersikte! Massor med folk som stryker med i otaliga actionscener! Ingen jobbig handling i vägen för all action! Bra klichéer vi alla gillar, som till exempel shoot-out i en stormarknad! Dum dialog! FM-rock på soundtracket! En tant i ett souvenirstånd vid ett motell mitt ute i ingenstans! Brigitte Nielsen poserar bredvid robotar! Skurken dör på ett spektakulärt sätt!
För regin stod George P Cosmatos (som dog 2005), som tidigare gjort RAMBO 2. COBRA var en Warner release, men producerades av b-filmsbolaget Cannon, som just då skördade hyfsat stora framgångar och spottade ur sig mer eller mindre påkostade biofilmer med storstjärnor.
Så - hur många syndiga dvärgar kommer jag att ge COBRA? Det är väl uppenbart! Tyvärr kör jag med betygsskalan 1-5, så jag kan inte sätta 69 eller 703.
Ni som är gamla nog, minns säkert när filmen skulle ha premiär i Sverige. Det gick inte så bra. Statens Biografbyrå fick nämligen för sig att totalförbjuda den - vilket väckte ett ramaskri bland Stallones fans; efter ROCKY IV och RAMBO 2 stod Stallone på sin topp.
Tidningen Scandinavian Film & Video tog upp filmen som "Månadens totalförbjudna film" och återgav hela handlingen med en massa bilder. Jag köpte LP:n med soundtracket samt postern på Åhlens (vilket tar emot att erkänna), innan jag för dyra pengar kom över en pissusel piratkopia på VHS via Gula Tidningen. Ett par år senare letade sig filmen ut på hyrvideo, väldigt kraftigt nerklippt. Jag minns inte om den gick på bio, men den klipptes två gånger av distributören för att Byrån skulle godkänna den; först med drygt tio minuter 1987, och i en "förlängd" version 1999, då "bara" 5-6 minuter saknades. Jag skaffade den engelska köpvideon, som saknade några sekunder, vill jag minnas. Därefter kom den oklippt på DVD.
Okej. Efter denna långa utläggning: vad är COBRA? frustar den okunnige ignoranten. Jo: det är en film som har den oemotståndliga taglinen "Crime is a disease. Meet the cure." Det säger sig själv att det inte går att misslyckas med en sådan slogan. Och på filmaffischen poserar Sly med Ray-Bans av pilotmodell, handskar, k-pist med lasersikte och en tändsticka i munnen. Det kan bara bli bra om affischen ser ut så. Och filmen i sig är precis som affischen.
Stallone skrev manuset efter en roman som heter "Fair Game". Jag har inte läst boken och har ingen aning om hur pass trogen filmen är, men jag har svårt att tänka mig att boken är som filmen. Det går inte att skriva böcker som är lika enastående som COBRA. Men det bisarra är att den här 70-talsromanen filmades en gång till 1995 - som den beryktade superfloppen FAIR GAME med Cindy Crawford!
Nåväl. Mannen med världens bästa haka, Brian Thompson, är Night Slasher och leder en grupp psykon som försöker skapa The New Order, vilket i princip går ut på att de mördar folk på stan, när de inte står i en lagerlokal och viftar taktfast med yxor. Fotomodellen Ingrid (Brigitte Nielsen) blir vittne till ett mord, och då börjar Thompson och hans psykos att jaga henne.
Och supersnuten Marion Cobretti, Cobra, blir hennes livvakt. Till hjälp har han Reni Santoni från DIRTY HARRY. Deras boss är allas favorit Andrew Robinson, även han från DIRTY HARRY - det var han som var världens bästa skurk Scorpio. Det var ett medvetet drag av Stallone att plocka in skådisar från Eastwood-filmen. "DIRTY HARRY is a masterpiece. COBRA is a piece of shit," sa Robinson i en intervju.
Cobra kör omkring i en upphottad Mercury från 1950, som låter som om den har lite dåligt ax. Han river sönder tröjan på en tuffing när några latinos är i vägen när han ska parkera utanför sitt hem. Han går in och tar fram en pizzaslice ur kylen, och av någon outgrundlig anledning klipper han av spetsen på pizzan med en sax! Fast Ingrid har också märkliga matvanor, på ett fik sprutar hon ut en halv flaska ketchup över pommes friten.
I prologen passar Cobra även på att dricka en burk öl (Coors) i en butik innan han halar fram pickan och säger "I don’t deal with psychos" och skjuter en psyko. Andrew Robinson blir vred. Det finns ju ingen anledning att en polis måste bruka grovt våld. Klart det finns, annars hade det ju inte blivit en film. Men Cobra är inte hård hela tiden, Santoni säger till Ingrid, att om hon vill se något kul, ska hon kalla Cobra för Marion, vilket hon gör, och då rodnar Cobra. Han står även och pillar bland varorna i ett souvernirstånd som drivs av en glad tant utan repliker.
Nu har de lite otur med sitt vaktande av Ingrid, eftersom den kvinnliga polisen som är med dem tillhör Night Slashers gäng och meddelar hela tiden var de befinner sig, så därför dyker det upp psykos med jämna mellanrum och det blir fajting och eldstrider, och i en bra scen står Cobra på ett lastbilsflak och skjuter psykos på motorcykel för glatta livet. Det går utmärkt, eftersom skurkarna inte kan sikta. Förresten, efter en biljakt där Mercuryn kraschar, öppnar Cobra bildörren och en massa små glasskärvor rasar ner från vindrutan - då ser det ut som om det ät Cobras tänder.
På slutet tappar Cobra tålamodet och dödar alla psykos han får syn på, och sedan kommer Andrew Robinson och sträcker fram handen för att tacka honom och säger "No hard feelings?" och då ger Cobra honom på käften och säger "No hard feelings". Därefter gränslar Cobra och Ingrid en motorcykel och kör iväg medan eftertexterna rullar och på soundtracket hörs "Voice of America’s sons", typiskt 80-tals powerrock med John Cafferty.
COBRA blev inte den succé man förväntade sig när den kom, men folk har ju ofta svårt för det här med...bra film. COBRA har ju allt man kan kräva: en hjälte som konstant bär solglasögon och handskar! Han säger tuffa saker som "You’re a disease, I’m the cure"! Skurkar som inte har något annat mål än att döda folk och förstöra! En huvudskurk som heter Night Slasher! En hjältinna som agerar som ett vedträ! K-pist med lasersikte! Massor med folk som stryker med i otaliga actionscener! Ingen jobbig handling i vägen för all action! Bra klichéer vi alla gillar, som till exempel shoot-out i en stormarknad! Dum dialog! FM-rock på soundtracket! En tant i ett souvenirstånd vid ett motell mitt ute i ingenstans! Brigitte Nielsen poserar bredvid robotar! Skurken dör på ett spektakulärt sätt!
För regin stod George P Cosmatos (som dog 2005), som tidigare gjort RAMBO 2. COBRA var en Warner release, men producerades av b-filmsbolaget Cannon, som just då skördade hyfsat stora framgångar och spottade ur sig mer eller mindre påkostade biofilmer med storstjärnor.
Så - hur många syndiga dvärgar kommer jag att ge COBRA? Det är väl uppenbart! Tyvärr kör jag med betygsskalan 1-5, så jag kan inte sätta 69 eller 703.
Skriven: 2008-03-13