fredag 3 mars 2017

Bio: Bolt

Jag missade den där 3D-filmen om U2 både i Cannes och i Malmö (och eftersom jag inte är en fan prioriterade jag inte visningarna), och jag har aldrig varit på någon av de där flotta special-3D-biograferna i världens storstäder, så därför blev nya Disneyfilmen BOLT den första långfilm - eller film över huvud taget - jag såg i "modern" 3D.
Jag minns ju 3D-vågen i början av 80-talet. Åke Wihlney demonstrerade och vi satt i TV-sofforna och tittade på SKRÄCKEN FRÅN SVARTA LAGUNEN, iförda våra blå- och röda
pappglasögon. Vi häpnade. Ja, inte min mormor. Hon begrep aldrig vad som skulle hända; hon trodde att Åke Wihlney skulle dyka upp inuti ballongen han blåste upp för att demonstrera tekniken.
De nygjorda 3D-filmer som kom på 80-talet, fick vi tyvärr bara se platta i Sverige: FREDAGEN DEN 13:E 3D, HUSET SOM GUD GLÖMDE 3D och HAJEN 3D.
Senast jag såg 3D-film, var SPY-KIDS 3D på bio; pappglasögon även där, och hela filmen var inte i 3D. Tack och lov. Effekterna fungerade väl...sådär. Och jag fick snabbt ont i huvudet.
Inför premiären på BOLT har Filmstaden i Malmö smällt upp en ny duk, vilken får stora salongen att lukta gummi. Glasögonen som delades ut var i plast och av Ray Ban/Blues Brothers-modell - extra bra om man, som jag, bär glasögon även i vanliga fall. Det gick alldeles utmärkt att bära 3D-glasögonen utanpå de vanliga.
Bolt är en liten vit valp, som alldeles i början av filmen blir utvald och köpt av en liten käck flicka. Ett par år går, och plötsligt är flickan och Bolt superstjärnor i en TV-serie - Bolt är en superhjälte av typen Superhunden Krypto. Fett ös medvetslös - tills att Bolt råkar hamna i New York alldeles ensam och måste ta sig hela vägen tillbaka till Hollywood för att återförenas med sin matte. Det blir inte så lätt som Bolt inbillar sig, när han inser att han inte har några superkrafter på riktigt. Men han lär känna en katt och en hamster (som bor i en genomskinlig plastboll), och tillsammans tar de sig tvärs över kontinenten samtidigt som de lär sig livsvisdomar.

Låt mig ta det negativa först. Jag ville verkligen sätta en fyra i betyg på det här, men det går inte. BOLT är nämligen inte en speciellt rolig film. Den långa öppningen med lååånga scener med maffig, explosiv superhjälteaction är dessutom betydligt bättre än resten av filmen. För resten består mest av prat och det blir lite småtrist - även om de specialinbjudna lågstadieklasserna på pressvisningen skrattade mest hela tiden. Själv tyckte jag att den fåniga hamstern var behållningen. MADAGASKAR 2 var till exempel roligare.
...Men det positiva här är att BOLT är så überproffsigt gjord. Framför allt är designen av figurerna bra - minns vad jag skrev om DISCODAGGARNA. BOLT är en makalöst skickligt animerad film och värd och se bara för detta.
Och så har vi då 3D:n. Och ja - den är i princip utmärkt även den. Vad jag själv märkte, var att det ungefär mitt i synfältet, vid näsroten, eller hur jag nu ska beskriva det, kunde bli aningen suddigt, samt att jag efter ungefär en timme börjae bli lite trött i huvudet. Men detta gäller kanske enbart mig, vad vet jag. BOLTS producent har sagt att de medvetet gått in för att inte ha med så många typiska 3D-effekter (typ saker som slungas mot publiken) eftersom väldigt många enbart kommer att se filmen i vanlig, platt 2D. Men djupet i bilden är otroligt, och det är skärpa mest hela tiden. Extra intressant blev effekten under de 50/60-talsinspirerade eftertexterna - och sekunderna ur STEAMBOAT WILLIE i Disneys nya vinjett.
Innan BOLT visas en ny kortfilm med figurerna från BILAR. Den handlar om en biltävling i Japan, är mest till för att visa upp 3D-tekniken, och den är inte rolig alls.
Nu ser jag fram emot den kommande 3D-versionen av MY BLOODY VALENTINE, som otroligt nog kommer att gå upp på bio i Sverige...!
 




(Biopremiär 6/2)
Mottagandet i pressen blev rätt överväldigande. Betyg fyra i HDSvenskanSydsvenskanSmålandspostenYstads Allehanda och Trelleborgs Allehanda. Och en trea i DN.
Skrivet av Pidde Andersson 6 februari 2009 klockan 11:44