fredag 3 mars 2017

DVD: Bay of Blood

Nu ska jag berätta om hur det var på 80-talet, då filmpirater var ambitiösa unga män. Om man gillade skräck och action på den tiden, var man så illa tvungen att skaffa filmer på illegala sätt om man överhuvudtaget ville kunna se oklippta filmer. För det mesta var ju klippt eller totalförbjudet här, och någon köpvideomarknad existerade knappt. Det var Gula Tidningen som var dåtidens Pirate Bay, och innan man skaffade en het film fick man tänka både en och två gånger. Det var liksom inte idag, när man snabbt laddar ner en film gratis. Nej, på den här tiden betalade man pengar. Flera hundra kronor för en suddig fjärdegenerationskopia. Plus porto, förstås. Det var dyrt att vara filmsamlare då! Ännu dyrare blev det när man skaffade originalfilmer från Holland. Hade dagens pirater tvingats betala höga summor för nerladdningarna, hade vi förstås inte haft de problem vi har i dag.

Nå, ibland fick man kassetter med snuttar ur andra filmer säljarna hade. På en kassett jag fick låg ett par scener ur Mario Bavas halvklassiker BAY OF BLOOD från 1971, bland annat den mest kända scenen där en kille öppnar en dörr och genast får en köttyxa i ansiktet. Jag visste inte riktigt vad det var för film och skaffade den aldrig. Faktum är att det dröjde till slutet av 90-talet innan jag såg BAY OF BLOOD - för det var en av de första filmerna jag köpte på DVD. Jag beställde den från USA, och okunnig vad gäller DVD-bolag som jag då var, köpte jag en legendariskt usel utgåva, dragen från en sliten gammal VHS-master. DVD:n gick knappt att titta på och allt esteten Bava är känd för - det vill säga främst foto och färger - försvann fullkomligt.

Men nu är BAY OF BLOOD inte speciellt representabel för Bava. Varken till innehåll eller till utseende. Den är inte riktigt lika flott som vanligt, och Bava själv betraktade filmen mest som ett skämt - vilket den också är.

Originaltiteln är REAZIONE A CATENA, vilket betyder "kedjereaktion" - en passande titel om än inte lämplig för en skräckfilm. Filmen börjar med att en rullstolsbunden grevinna mördas av sin make - och direkt efter detta blir även maken mördad av någon annan! Snart anländer en massa andra människor till trakten, bland annat festsugna ungdomar, och de börjar också att mördas. Folk mördar varandra, det är som katten på råttan, råttan på repet...

BAY OF BLOOD - även känd som TWITCH OF THE DEATH NERVE, BLOODBATH, CARNAGE och THE LAST HOUSE ON THE LEFT PART II - är mest känd som inspirationskälla till FREDAGEN DEN 13:E och till FREDAGEN DEN 13:E DEL 2 snoddes ett par mord direkt från Bava. Bavas film var ett slags prototyp för 80-talsslashern, men i ärlighetens namn är likheterna inte alltför stora. Njutafilms har placerat filmen i sin gialloserie, men jag vet inte om jag vill klassificera BAY OF BLOOD som en giallo. Filmen är ett gränsfall.

Nå, vad är det för bonusmaterial på Njutafilms utgåva? undrar ni i illa återhållen brunst. En hel del: en nyproducerad intervju med Mario Bavas son Lamberto Bava, och specialeffekt-skaparen Carlo Rambaldi, Mario Bava-biografi och kort essä om filmen av den amerikanske författaren Troy Howarth, som skrivit ”The Haunted World of Mario Bava”, bildgalleri, storyboards, filmografier, trailers och annat.

Mitt betyg kommer att bli lite i snällaste laget. Kanske borde jag sätta betyget ett snäpp lägre. Men vaffan, det är vår i luften. Jag drämmer till med en bonusdvärg!

Och vågar jag hoppas på mer Bava från Njutafilms?







Skriven: 2009-03-23