torsdag 2 mars 2017

DVD: Patrick

Tack vare PSYCHO 2 verkar australiern Richard Franklins filmer (FANTASM, ROADGAMES) fått ett rykte om sig att vara bättre än de är. Som PATRICK från 1978. Filmen släpptes på video i Sverige någon gång i början eller mitten av 1980-talet, och runt 1990 skaffade jag mig ett ex av den - jag hade läst en hel del om filmen och utgick från att det var en "stor" och "klassisk" skräckfilm. Av allt att döma verkade så vara fallet.

VHS-kopian av PATRICK tillhör de väldigt få genrefilmer jag gjort mig av med - och det snabbt. Jag tyckte nämligen att filmen var skittråkig och kass på alla sätt.

Här har vi nu en lite oväntad DVD-utgåva. Efter att inte ha sett filmen på snart tjugo år (Herregud, tänk efter: är det verkligen så längesedan det var 1990?) undrade jag vad jag skulle få se. Är filmen lika trist som jag minns den. Och till vissa delar har min smak förändrats, jag har omvärderat en hel del filmer, och jag har gått från att vara ungdom till medelålders gubbjävel.

Patrick heter en kille som ligger i koma efter att han mördat sin mor och hennes älskare. Efter att han häckat på sjukhuset i tre år, anländer en ny sköterska. Liksom alla nykomlingar på detta sjukhus, sätts tjejen på att sköta om stackars Patrick. Men det är något märkligt med grabben. Vissa sköterskor - bland annat den vresiga översköterskan - vägrar att gå in i Patricks rum. Och mystiska, oförklarliga saker börjar hända. En kille håller på att drunkna när han dras ner i sin swimmingpool. Och några stackare mördas. Har Patrick starka psykiska krafter? Är det hans onda hjärna som ligger bakom allt?

Det kan ni hoppa upp och sätta er på! Han kan till och med skriva skrivmaskin utan att röra tangenterna, det är så han kommunicerar med den nya sköterskan som ingen tror på. Fast Patricks vanligaste sätt att prata, är att spotta på folk. Den lymmeln.

Nå, hade jag fel om PATRICK? Är detta en film som passar mig bättre i egenskap av vuxen? Svar: Nej. PATRICK är fortfarande en skittråkig film. Den varar hela en timme och 52 minuter, men känns betydligt längre. Den segar sig fram - vilket bland annat beror på att det är svårt att göra en större actionfilm om ett kolli som ligger i koma.

Vidare är filmen rätt ful. Trist look. Men värst är att den blir alldeles för fånig. Telekinesi har en tendens att bli lite fånigt rent allmänt, och här blir det extra fånigt med lustiga effekter. Roligast är det när en gubbe försöker slå in en dörr med yxa, men hindras av ett kraftfält.

Jag gillar den typ av 70-talsskräck som vänder sig till vuxna och handlar om vuxna, och PATRICK vill sälla sig till dessa filmer. Tyvärr misslyckas den på de flesta plan. PSYCHO 2 är dock en bra film.

Men nu blir du kanske tvungen att köpa den här DVD:n ändå. Man får nämligen en extra CD på köpet. Ett alternativt soundtrack av Goblin! Ingen som helst förklaring till detta soundtrack dock. Vad är detta? Släpptes filmen med annan musik i Italien? I vilket fall, här finns en hel packe Goblinspår jag aldrig hört, så alla Goblinkomplettister vill förstås äga plattan.

Apropå Italien: tydligen gjorde PATRICK succé lite varstans i världen. Det är väl anledningen till att Mario Landi gjorde en italiensk rip-off 1980 som heter PATRICK VIVE ENCORA (PATRICK LIVES AGAIN). Jag har tyvärr inte sett den, men de som har sett den, säger att filmen är fullkomligt sjövild!









Skriven: 2008-10-27