torsdag 2 mars 2017

DVD: Pongo och de 101 dalmatinerna

Just nu översvämmas vi av en enorm reklamkampanj för Råttatouille på DVD. En film jag tyckte var okej, men den är snarare imponerande än rolig.

En annan Disneyfilm som är DVD-aktuell, är Pongo och de 101 dalmatinerna från 1961, och den vill jag nog hellre rekommendera. Faktiskt. Nej, den är inte heller sådär jättekul - inte jämfört med Tex Avery och liknande. Men jag gillar den - det är en av Disneys snyggaste produktioner.

Jag brukar beklaga mig över att tecknad film var så mycket snyggare för 70 år sen. Och det står jag för. Plastiga datoranimerade filmer ska vi - med några undantag - inte nämna överhuvudtaget. Javisst, jag är en stofil!

Men Pongo ser inte heller ut som Disneyklassikerna från 1930- och 40-talen. 1961 hade man gett sig på en ny stil, uppenbarligen inspirerad av mode- och magasinsteckningar från den tiden; 1950-talet och framåt. Lite skissartat, lite stiliserat, men fortfarande "realistiskt". Och det är SNYGGT. Just detta höjer Pongo och de 101 dalmatinerna över väldigt mycket, ja, över det mesta. Åtminstone utseendemässigt.

Disney för mig, kanske för dig.

Annars funkar det lika bra med Scooby Doo. 
Skriven: 2008-02-28