torsdag 2 mars 2017

DVD: Underdog - Superhunden

Jag tror aldrig jag har sett den tecknade TV-serien UNDERDOG från 1960-talet, men jag har förstås hört talas om den och sett bilder på superhunden. Nå, här har vi så en live action-film från Disney baserad på TV-serien.

Ibland kan jag känna att, nä, nu vill jag se en film om talande djur och kloka uttrar. Eller filmer med en ung Kurt Russell och en apa. Men när jag väl får se en sådan ångrar jag mig snabbt; det är ju trots allt sällan de är bra. Det senaste jag försökte se i genren, var nyinspelningen av THE SHAGGY DOG och den klarade jag inte ens av att se klart.

Men jag hyste vissa förhoppningar om UNDERDOG - den handlar ju trots allt om en hund som är superhjälte, och jag är gammal superhjältefan. Och JA! Jag gillade filmen!

Beaglen Shoeshine är världens sämsta polishund och blir därför utslängd från poliskåren. Ute på gatan fångas han av en hundfångare och hamnar hos en galen vetenskapsman: dr Barsinister. Han spelas av Peter Dinklage, den där coole dvärgen från THE STATION AGENT och TRÅNGT I KISTAN. Dinklage är fantastisk som galen vetenskapsman, här kan vi verkligen snacka om syndig dvärg!

I vilket fall, Barsinister utför experiment på hundar för att skapa superhundar, och när Shoeshine försöker fly, råkar han få sig något slags tjofräsgrejs och får superkrafter. Hunden hittas av pojken Jack som bor med sin ensamstående farsa Jim Belushi. Jack tycker förstås att det är konstigt att Shoeshine kan prata (Jason Lee gör rösten) och att det är ännu konstigare att hunden kan flyga. Men de kommer på att det kan vara bra om man vill bekämpa brott, så Shoeshine får en liten superhjältedräkt med mantel och flyger omkring och bekämpar brott. Han blir även kär i cockerspanielflickan Polly och i en kul scen stjäler de spaghetti och köttbullar från Tonys restaurang, och sitter sedan och knuffar den sista köttbullen med nosen - intressant att se detta utföras av riktiga hundar.

Dr Barsinister är inte den som ger upp, han lyckas ge några aggressiva schäfrar superkrafter och få Underdog att förlora sina - och Barsinister sväljer själv en superkrafttablett. Vänta bara tills ni får se Peter Dinklage flyga omkring och göra kullerbyttor i luften!

Vore jag trettio år yngre än jag är, hade jag tyckt att UNDERDOG är världens bästa film just nu. Fast nu är jag ju inte trettio år yngre. På DVD:n finns några bortklippta scener - men jag tycker att det verkar fattas ännu mer. Emellanåt blev jag lite förvirrad, är det meningen att det ska finnas luckor i handlingen? Men det är nog inget en tioåring tänker på. Och i vanlig ordning störde jag mig på den vanliga amerikanska moralkakan om att familjen betyder allt, Shoeshine bryr sig inte om sina superkrafter, det enda han vill ha är en familj.

Men annars tyckte jag att det här var jättekul. Hundarnas munnar och ansiktsuttryck är datoranimerade så att det ska se ut som om de kan prata, och självklart är det mycket CGI när det flygs och bekämpas brott, men hundarna ser realistiska ut och inte sådär obehagligt kalla ut som ofta är fallet när levande varelser ska datoranimeras. Och jag gillade skådisarna; barnen är inte fåfrestande och Barsinisters assistent spelas av Patrick Warburton, en kul kille som annars mest gör röster till tecknad film.

Bland bonusmaterialet finns första avsnittet av den tecknade TV-serien. Tyvärr är det inte roligt alls, och det är väldigt hafsigt animerat.

Sällan har mitt betygssysten med syndiga dvärgar passat bättre! Är du tio år vill du säkert sätta en femma, men jag nöjer mig med en trea.









Skriven: 2008-04-13