fredag 3 mars 2017

Bio: Rosa Pantern 2


En nya ROSA PANTERN-film? Med Steve Martin som Clouseau? Vaffan? Så kan man väl inte göra?
...Tänkte jag för ett par år sedan, när ROSA PANTERN kom. Helgerån! För vem kan väl ersätta Peter Sellers? Och lärde man sig inte av misstagen vid tidigare försök att görs Sellerslösa Clouseaufilmer? Visst, det funkade väl hyfsat i JAKTEN PÅ DEN ROSA PANTERN, eftersom den innehöll bortklippta scener med Sellers - men de andra? Ted Danson? Roberto Benigni??? (INSPECTOR CLOUSEAU från 1968 med Alan Arkin har jag inte sett)
   
Men nu ska vi inte tala illa om Steve Martin. Jag gillar honom. Problemet är att han är en kille som haft oturen att hamna i riktigt ruttna filmer. I Saturday Night Live på TV var han strålande, för att inte nämna hans stand up-show WILD AND CRAZY GUY från 1979. Och han var ju med i filmiska milstolpar som SUPERNOLLAN och BOWFINGER, för att bara nämna två. Men eftersom Martin varit med i så mycket skit, har folk fått för sig att han är kass och inte rolig.
    Som Clouseau kändes han helt fel. Tyckte jag innan jag såg filmen. Och så såg jag då filmen. Och problemet med den, är att den heter ROSA PANTERN och har kända skådisar som gestaltar populära figurer som odödliggjorts av andra kända skådisar. Om Steve Martins polis inte hetat Clouseau och inte var fransman, tror jag mottagandet av filmen blivit bättre. För helt hopplös är filmen inte. Njä, den är inte bra, men den går att titta på, och jag skrattade till här och var. Men man jämför hela tiden med originalet, och det går inte.

    ROSA PANTERN gick av allt att döma tillräckligt bra för att betinga en uppföljare, och den har vi här. I ROSA PANTERN 2 härjar en tjuv som kallar sig THE TORNADO. Han slår till runt om i världen och stjäler berömda konstskatter - och i Frankrike knycker han förstås diamanten Den Rosa Pantern. Interpol sätter ihop ett "dreamteam" bestående av en handfull poliser från olika länder - Andy Garcia och Alfred Molina spelar två av dessa, liksom den indiska superstjärnan Aishwarya Rai Bachchan. Jag har aldrig sett något med henne tidigare, men hon har alltid omtalats som fantastiskt vacker. Nä, det tycker jag inte att hon är - hm, har hon inte lite tantiga drag? Jag föredrar den söta Emily Mortimer, som är Clouseaus kärleksintresse Nicole.
   
Okej, och vad händer, jo Clouseau placeras också i detta drömteam som ska hitta- och sätta dit The Tornado. Och detta leder förstås till diverse katastrofer. Folk trillar och saker går i bitar.
    Återigen går det inte att jämföra med Blake Edwards' filmer. Men jag måste ändå erkänna att det vilar något...trevligt över ROSA PANTERN 2. När jag såg den i eftermiddags snöade det ute, och det kändes lite grann som att gå på söndagsmatiné. Och filmen är lite gammaldags i stuket - som en söndagsmatiné. Dessutom kan jag mycket väl tänka mig att småungar kommer att älska filmen.
 
Själv tyckte jag att den trots en del roliga inslag kändes märkvärdigt seg, den är lite för långsam och känns längre än vad den är. Lite avslagen. Fast de animerade förtexterna är jättekul - precis som det ska vara - och åtminstone en slapstickscen som involverar ett större antal vinflaskor är genialisk och skickligt genoförd. För regin står förresten norrmannen Harald Zwart, som efter att ha gjort den usla, svenska HAMILTON for till USA och gjorde filmer som ONE NIGHT AT McCOOLS och AGENT CODY BANKS (varav jag gillade den sistnämnda).Även skådespelaruppsättningen i ROSA PANTERN 2 är ett dreamteam. Förutom de ovan nämnda, medverkar John Cleese som Dreyfus, Jean Reno, Lily Tomlin, Jeremy Irons, och i en liten roll skymtar Johnny Hallyday; Frankrikes enda rockstjärna sedan 50 år tillbaka.

 






(Biopremiär 13/2)

Skrivet av Pidde Andersson 11 februari 2009 klockan 18:42