fredag 3 mars 2017

Jag hade rätt, ni hade fel!

Man ger sig inte på Lukas Moodysson ostraffat! Jag var nog den ende i Sverige som satte en etta - även om många andra kritiker var rätt återhållsamma med treor. Fast jag fick mycket fan för vad jag skrev.

Satte mig i eftermiddags och tog en kopp kaffe och läste Metro medan snön singlade därute. Hajade till när en TT-notis trumpetade ut att MAMMUT totalsågas av utländska kritiker efter visningen på Berlinfestivalen. Ha! Tänk! Jag hade rätt! Här finns TT-texten i Svenskan.

"The title of this Gael Garcia Bernal and Michelle Williams-headlining movie may allude to the giant extinct beasts, but could more properly refer to the hairy mess this Berlinale competition contender eventually devolves into." kan man läsa här.

Och Jonathan Romneys recension, som citeras i TT-texten, återfinns i ScreenDaily. Där kan man bland annat läsa:

"Mammoth is an elephantine dud from a director who has plenty to say about the state of the world – and not a whit of new insight to offer nor artistic invention to express it … Moodysson’s humourless, finger-wagging script ticks every expected box, and he’s not averse to heavy visual underlining … The film’s title (alludes) – geddit? - to the capitalist global system, a wasteful titan doomed to extinction, though it applies equally well to the lumbering shaggy monster that Moodysson has created here."

Skrivet av Pidde Andersson 10 februari 2009 klockan 17:03