torsdag 2 mars 2017

DVD: Chrysalis

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om DVD-omslaget till CHRYSALIS. På ett sätt är det ju rätt snyggt. Samtidigt ser det ut som omslaget till en bok. Framför allt ger det ingen som helst vink om vad det är för typ av film.

Det visar sig att CHRYSALIS är en fransk science fiction-thriller från 2007. Inte nog med det, den är producerad av Gaumont, så det är ingen liten lågbudgetgrej gjord direkt för DVD. Fast filmen ser rätt billig ut och jag förstår att den hamnade direkt på DVD i Sverige.

Jag recenserade nyss BLADE RUNNER - THE FINAL CUT, recensionen finns alldeles här under. Det är lite kul att jämföra Ridley Scotts klassiker med CHRYSALIS. Något årtal nämns inte i den franska filmen, men vi befinner oss i Paris i en nära framtid - enligt IMDb är det år 2020, ett år efter händelserna i BLADE RUNNER. Vi får inte se så mycket av Paris; mest Eiffeltornet och delar av Seine. Större delen av Julien Leclercqs film utspelar sig i diverse interiörer. Allting och stålblått eller betonggrått, och hela filmen går i kalla toner. Det känns väldigt långt från romantikens hemstad Paris.

Hoffman är en stenhård snut vars fru och tillika partner i jobbet dödas. Några månader senare tilldelas han en ny, kvinnlig partner och tillsammans ska de leta upp en smugglare. Dock verkar det som om smugglaren är mannen som mördade Hoffmans fru, och Hoffman ser en chans att hämnas mordet. Samtidigt råkar dottern till en plastikkirurg; professor Brügen, ut för en biloycka och skadas svårt. Brügen tar dock väl hand om dottern och återställer henne - men tjejen har problem med minnet. Av diverse skäl leder jakten på mördaren till Brügens klinik, och det visar sig att allt handlar om nya kroppar och transplanterade minnen.
Eller hur det nu var.

Jag ska inte ljuga: jag upplevde CHRYSALIS som synnerligen förvirrande. Det är möjligt att handlingen inte alls är så krånglig, men filmen är så seg och trist att jag hela tiden tappade koncentrationen. Det finns några kortare actionscener instoppade, men främst är detta ett dialogdrivet drama - och under alla dessa långa, pratiga scener kom jag på mig med att sitta och pilla med annat; plocka bland andra DVD-filmer jag vill se istället för CHRYSALIS.

Jag såg dock klart hela filmen. Jag är säker på att det finns en bra, intressant film någonstans därinne. Jag vill gärna tycka om CHRYSALIS. Därför är det synd att den paketerats på ett i det närmast sövande sätt.
Merde.











Skriven: 2008-08-13