fredag 3 mars 2017

DVD: Bubba Ho-Tep

Jag kommer ihåg att jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag för en del år sedan satt och läste HD och i en nöjeskrönika såg BUBBA HO-TEP omnämnas. Vaffan? Finns den ute på DVD?! I Sverige?!! Nu minns jag inte vilket bolag det var som släppt filmen, men inte nog med att de glömt skicka ett recensionex till mig; de hade även glömt bort en pressrelease och kanske till och med att nämna den i sin releaseplan. Således blev det aldrig av att jag recenserade filmen den gången – även om jag hade sett filmen hos en polare som hade den amerikanska DVD:n.

Men här har vi den igen, Joe R Lansdales historia om den åldrade Elvis Presley (Bruce Campbell) som häckar på ett ålderdomshem, eftersom han aldrig dog 1977. På stället finns även John F. Kennedy, eftersom hans död är bluff den med – nu lever han som en gammal svart man, spelad av den fine regissören och skådisen Ossie Davis, som gick bort några år efter inspelningen av den här 2002.

Allt vore väl frid och fröjd om det inte vore för det faktum att en mumie plötsligt dyker upp och är i vresigaste laget, den tänker slakta folk och ha sig. Och de enda som kan stoppa mumien är Elvis och JFK.

Det här är en väldigt Lansdalesk historia. Joe R Lansdale är en författare som ofta skildrar sitt älskade Texas och Vilda Västern, men han avhandlar även B-filmer och skräck – ofta allt på en gång, och inte sällan med en stor dos humor. Det var Lansdale som skrev de tre miniserierna om Jonah Hex som tecknades av Tim Truman och som Vertigo gav ut på 90-talet. Förvisso var det inte så mycket Hex över serierna, men nog var de bisarra och underhållande.

I BUBBA HO-TEP är allas idol Bruce Campbell i sitt esse och detta är förstås hans film – och det är en fenomenalt häftig och underhållande liten film, det här. Bakom kameran stod Don Coscarelli, mest känd för sin PHANTASM-svit och för några filmer om barbaren som kunde prata med djur; The Beastmaster.

Studio S’ specialutgåva är så full med extramaterial att jag knappt vågar ge mig på att räkna upp allt. Här finns i princip allt, inklusive en Making Of-film och ett par kommentarspår (varav ett med Elvis Presley).

BUBBA HO-TEP har en självklar plats i din DVD-hylla. Får den inte plats kan du ju alltid plocka bort BRÖDERNA LEJONHJÄRTA eller något annat hatiskt.







Skriven: 2009-04-06