torsdag 2 mars 2017

DVD: Shogun Assassin

För några år sedan köpte jag engelska Vipcos DVD-utgåva av SHOGUN ASSASSIN (1980), den reades ut hur billigt som helst på Videomix. Och jag blev inte klok på DVD:n. Var det fel på utgåvan? Eller var det bara fel på just mitt exemplar? TV:n var det inte fel på. Grejen var att filmen var i så smal widescreen att det var omöjligt att se vad som försiggick! I vilket fall, nu kan man göra sig av med den gamla DVD:n, för den 29:e april släpper Njutafilms en tjusig version av denna samurajklassiker.

SHOGUN ASSASSIN bygger på en japansk tecknad serie från 1960-talet, som när den började publiceras i USA på 80-talet döptes till LONE WOLF & CUB och försågs med omslag av Frank Miller - en man som inspirerats kraftigt av serien, vilket märks i tidiga Millerserien RONIN. Jag köpte några av de första numren av de amerikanska tidningarna, men tröttnade ganska snart. Detta var på tiden innan man började publicera manga i tjocka pocketböcker även i väst, istället gavs LONE WOLF ut i vanligt serietidningsformat (aningen mer påkostade utgåvor dock), vilket innebar att det inte hände speciellt mycket per nummer, mer än att gravallvarliga män stirrade på varandra. Det blev dyrt och trist att behöva vänta länge mellan avsnitten. I Sverige försökte sig Horst Schröder på att ge ut LONE WOLF under den något andefattiga titeln SAMURAJ. Tidningen blev inte långlivad, detta var långt innan den stora mangavågen sköljde över oss. Sedan dess har SAMURAJ samlats i ett album, men 168 sidor är en bråkdel av den kompletta serien.

1972 kom SWORD OF VENGEANCE, den första av sex japanska filmer med Tomisaburo Wakayama som Itto Ogami; Lone Wolf. Skam å sägandes har jag inte sett någon av originalfilmerna, det har liksom aldrig blivit av att jag skaffat dem.

1980 klippte Robert Houston ihop de två första filmerna i serien; rättare sagt, han behöll delar av den första för att få med Itto Ogamis bakgrund och lät den andra filmen (åtminstone är det så jag fattat det, det råder viss titelförvirring) utgöra merparten av SHOGUN ASSASSIN, som Houston kallade sin vildsinta version, dubbad till engelska och försedd med nytt, elektroniskt soundtrack av Mark Lindsay. 1980 var ett bra år för samurajer - på TV visades den framgångsrika miniserien SHOGUN och Roger Corman såg till att SHOGUN ASSASSIN fick biodistribution.

I början av 80-talet släpptes filmen på video i Sverige, den fanns bland annat att köpa i den där fantastiska videoklubben som ofta annonserade i herrtidningar; bara coola och bisarra filmer, alla fruktansvärt dyra. Det brukar ibland hävdas att SHOGUN ASSASSIN totalförbjöds i Sverige, men filmen granskades aldrig av Statens Biografbyrå. I England blev dock filmen indragen och förbjuden under video nasty-paniken.

På 80-talet kunde man även hyra en annan videofilm om Lone Wolf. Jag har glömt vad den hette, men filmen var ett hopklipp av en synnerligen tam japansk TV-serie. Jag hyrde filmen på legendariska Hvilans Video i Landskrona, killen som jobbade där var en långhårig ung man som lystrade till namnet Tony - idag är han världsberömd i hela Sverige, eftersom han ritar serien Elvis.

I KILL BILL VOL. 2 vill The Brides dotter se SHOGUN ASSASSIN som godnattfilm. Vilket hon förstås får. Det är inte konstigt att SHOGUN ASSASSIN är en av Quentin Tarantinos favoritfilmer. Och nu kan alltså alla svenska ungdomar som undrat vad det är för konstig film traska iväg och införskaffa en tjusig DVD-utgåva av den.

Efter denna synnerliga långa utläggning: vad handlar filmskrället om? Samurajen Itto Ogami får sin fru dödad. Shogunen är ute efter honom. Alla är ute efter honom. Ogami blir en ronin; en herrelös samuraj, och tillsammans med sin lille son Daigoro, som ligger i en bestyckad barnvagn, vandrar Lone Wolf omkring och nedgör fiender i hundratal.

SHOGUN ASSASSINS popularitet består främst i det extrema och groteskt överdrivna våldet. Större delen av filmen består av actionscener; avhuggna kroppsdelar far åt alla håll och blodet sprutar. Blodet sprutar bokstavligt talat. Det ser ut som om offren har blodsprutande brandslangar under kläderna. Det är väldigt mycket Monty Python över det, men av någon anledning blir det inte löjeväckande. Kul, men inte fånigt. Något som beror på att SHOGUN ASSASSIN är en mycket snygg och vacker film, med kraftigt poetiska drag. Den engelska dubbningen är inte speciellt seriös, flera komiker är med och gör rösterna, men detta är inget som stör.

Nå. Dags att dela ut syndiga dvärgar till den här DVD:n (som enbart innehåller trailers som bonus). Detta är alltså en film jag gillar skarpt. Fantastisk, kul och underhållande på alla sätt. (Och jag brukar inte gilla japanska samurajfilmer, de är ofta lite för sega och trista för min del - med undantag för den fantastiska AZUMI!) Men jag tror inte att jag kan ge filmen en femma. Varför? undrar ni i illa återhållen brunst. Jo, det är mycket möjligt att de japanska originalversionerna är bättre. Och vad ska jag då sätta för betyg på dem, när jag väl får se dem? Så SHOGUN ASSASSIN får nöja sig med

Initierade läsare får gärna korrigera mig vad gäller vilka filmer det är som klippts ihop till SHOGUN ASSASSIN.







Skriven: 2008-04-18