fredag 3 mars 2017

GIFF: Magic Bullet

Här går man och planerar en massa (nåja - en handfull) filmer att se på Göteborgs filmfestival, och så kommer MAGIC BULLET och sabbar hela schemat.
Ni har säkert läst om MAGIC BULLET. Det är den där 55 timmar långa filmen som enbart består av Statens Biografbyrå bortklippta scener mellan åren 1934 och 2002 - fast just 2002 verkar inte stämma, enligt killarna i foajén visas inga klipp efter 1997. Att filmen inleds 1934 beror på att alla klipp innan dess eldades upp, vilket förstås är synd.
Tolv timmar om dagen visas MAGIC BULLET, från 10.00 till 22.00, och det handlar om alla klipp i kronologisk ordning. Och när de 55 timmarna är över, börjar filmen om från början. Om det nu verkligen är alla klipp låter jag vara osagt. Förvisso saknas förstås alla klipp filmbolagen själva gjort för att få totalförbjudna filmer godkända; som till exempel när Warner klippte bort en dryg kvart ur SUDDEN IMPACT, men ofta känns det som om det saknas väldigt mycket från vissa år på 40- och 50-talen, då censuren klippte som galningar. Sena 40-talet klarades av ganska snabbt i MAGIC BULLET.
Okej, vad är det då man får se om man bänkar sig på Atalante för att få sig en överdos sex, våld och oanständigt liv och leverne? Självklart har jag inte sett alla 55 timmarna. Hur fan skulle det se ut? Men jag har varit inne ett par pass om dagen och sett 90 minuter till två timmar åt gången - och jag måste erkänna att jag har svårt att slita mig. Jag måste bestämma mig för att gå, till exempel tänka "Okej, jag går vid nästa porrscen".
Första dagen jag slank in, hamnade jag mitt i 1976. Ett bra år om man vill se mycket sleaze, exploitation och b-filmsaction. En film jag blev nyfiken på, är BLODIGT DUBBELSPEL/THE SELL-OUT, en engelsk-israelisk thriller med Oliver Reed och Richard Widmark. Tydligen ska filmen i sig vara rätt förvirrad, men det lär inte bli bättre av alla censurklip som gjordes. Detta saknades:
0:00:43 - Misshandel på toalett
0:00:17 - Pistolhot mot gammal kvinnas huvud
0:00:50 - Lejda mördare attack mot Lee
0:01:17 - Pistolhot mot kvinna och avrättning av henne

Vad gäller det sista klippet, verkar detta vara filmens upplösning! Det vill säga, här förekom en hel del bärande dialog och kvinnan som hotas och dödas är tydligen boven i dramat!

Under perioden 1976-77 visades en hel del tuffa klipp ur FOXY BROWN, slagsmål ur ÄLSKADE SPION, och framför allt en fruktansvärd massa scener ur Bud Spencer-filmer, de sistnämnda hur långa som helst; det kan inte ha återstått speciellt mycket när filmerna väl biovisades. Samtliga piskningar ur BERÄTTELSEN OM O visades i en följd:

0:00:28 - Piskning
0:00:46 - Piskning
0:00:57 - Piskning
0:00:06 - Piskning
0:00:31 - Piskning
0:01:08 - Piskning
0:00:02 - Bränning av kvinna

...och detta fick göteborgspubliken att skratta - och ja, det såg rätt kul ut.

Det blev även en hel del porr - och då ofta med Jamie Gillis i en av rollerna. Gillis var ju en herre som föredrog att göra s/m-scener, eftersom han gillade detta privat, i synnerhet tillsammans med sin partner Serena. Porrfilmerna i MAGIC BULLET är ofta rätt påkostade grejor från The Golden Age, med handling, skådespeleri och ambitioner och annat som saknas idag. Det som klipptes var förstås främst scener med sexuellt tvång; sadomasochistiska scener och våldtäkter. Det sistnämnda förekommer en hel del, och även om jag är censurmotståndare och i princip inte kan chockas av filmer på samma sätt som mindre härdade, så blir det liksom aldrig roligt med våldtäkt. I varje fall väldigt sällan.

Bisarraste porrklippen från den här perioden, var ur THROUGH THE
 LOOKING GLASS/CATHARINES DJÄVULSKA SEXLEKAR av Josef Middleton från 1976, med just Jamie Gillis och Kim Pope från Torgny Wickmans TA MEJ I DALEN:

0:01:19 - Våldtäkt på vind
0:01:58 - Brännmärkning och våld mot Catherine
0:00:39 - Fortsatt våld mot Catherine
0:00:02 - Kort misshandelscen


Mest idiotiska klipp var ur ett Scooby-Doo-avsnitt, i vilket Scooby jagas av ett skelett (med pålagda burkskratt). Hur fan tänkte byrån där? Dessutom finns klippet inte listat hos Biografbyrån! En väldig massa Kalle Anka var också representerat.
Sjukast och kanske mest motiverade klipp kom från den italienska NAZISTDOCKORNA; en typisk nazisploitationfilm i fånglägermiljö, med våldtäkter och tortyr - fast den här rullen innehåller även hardcore-inserts. Snask svenska folket befriades från:

0:00:17 - Nedskjutning av kvinna och misshandel av man
0:01:54 - Två våldtäkter
0:01:26 - Piskning av naken kvinna
0:00:26 - Masochistisk scen
0:00:37 - Scen med våld mot 

kvinna
0:00:35 - Piskning
0:00:24 - Nedskjutning av von Stein
0:00:04 - Nedskjutning av officer


När jag tittade in igen nästa dag, hamnade jag i slutet av 1979 och såg fram till en bit av 1981 eller om det nu var '82. Nu börjar det bli mer välbekanta filmer, eftersom jag under 80-talet gick mer och mer på bio och allt oftare irriterade mig på alla jävla censurklipp i action- och skräckfilmer. En förvånande grej var en massa klipp ur RYMDIMPERIET SLÅR TILLBAKA:

0:00:04 - Anfall av björn
0:00:13 - Markstrider
0:00:28 - Markstrider
0:00:24 - Markstrider
0:00:31 - Markstrider
0:00:25 - Scen med kolfrys
0:01:35 - Laserstrid
0:00:32 - Laserstrid


...innan det slog mig att detta var det som klipptes bort inför filmens andra release med 11-årsgräns; jag såg den ju oklippt med 15-årsgräns. Minsann om inte NAZISTDOCKORNA var tillbaka med nya klipp, men den här gången verkade det vara trailern som kapats. Klipp ur trailern till JAKTEN PÅ DEN FÖRSVUNNA SKATTEN bjöds vi också på, men själva filmen var ju oklippt.

En film som hängt med länge var FÖR EN HANDFULL DOLLAR från 1964. 1966 klipptes följande:

- Misshandel av Joe (cigarettortyr, sparkar och tramp på hand))
- Närbild av de av tunnan dödade männen
- Misshandeln av den äldre mannen (kolvslag i buken)
- Massmordet på männen ur det brinnande huset
- Misshandeln med cigarrbränningen och kolvslag


Och 1980 ansågs denna gamla klassiker fortfarande alldeles för tuff för svenska folket och man kapade:

0:01:19 - misshandel av Joe
0:00:05 - episoden med tunnan
0:00:22 - misshandel av barägare
0:00:17 - misshandel av barägare
0:00:20 - nedskjutning av människor i brinnande hus
0:00:38 - cigarrbränning (hängande man) + bukslag


Vidare fick vi återigen en fruktansvärd massa Bud Spencer och Terence Hill, Charles Bronson i DEATH WISH 2, Armand Assante i röjartagen i JAG ÄR LAGEN/I, THE JURY:

0:01:32 - Misshandel och mord av tvillingar
0:00:05 - Scen där kock bränns på spis
0:00:16 - Scener med elchockstortyr
0:00:22 - Scener med elchockstortyr
0:00:37 - Scener med kvinnomisshandel
0:00:35 - Scener med kvinnomisshandel
0:00:33 - Scener med kvinnomisshandel
0:00:20 - Scener med kvinnomisshandel
0:00:15 - Scener med kvinnomisshandel
0:00:22 - Scen där man begravs i cement
0:01:03 - Mord + skottlossning
0:00:20 - Slagsmål i växthus


...och lååånga scener med en psykotisk Wings Hauser i den 
fantastiska trashrullen VICE SQUAD:

0:03:02 - Våld mot kvinna
0:01:08 - Slagsmål och vapenhot
0:00:05 - Kvinna dödas med bil
0:00:04 - Kvinna dödas med bil
0:00:30 - Våld mot kvinna
0:00:46 - Våld mot kvinna
0:00:15 - Våld mot kvinna
0:00:04 - Våld mot kvinna
0:00:57 - Våld mot kvinna


...Jösses, jag hade ingen aning om att VICE SQUAD faktiskt gick på bio i Sverige!

Och så blev det porr. Mycket porr. Alldeles för mycket porr. Porrscenerna dök nu upp allt tätare och de var allt längre - ofta tio-femton minuter i stöten. Återigen handlade et mest om bålstäkter och gangbang, många scener kom ur Johnny Wadd-filmer med John Holmes, men i en film hade man tydligen behållit själa sexet, men klippt bort dialogen! Vi fick se en lång scen där Paul Thomas och Eric Edwards gjorde upp en plan för hur de skule blåsa en brud och sätta på henne. Detta var tydligen filmens handling - men eftersom detta klippts bort, måste filmen tett sig tämligen obegriplig.

Under den här perioden kapades dessutom många scener där det röktes jointar, även i oskyldiga komedier.

...Och så undrar jag varför bolagen över huvud taget brydde sig om att köpa in vissa filmer för distribution, när det förstås var uppenbart att de ändå skulle förbjudas eller klippas ner å det grövsta.

När jag nästa dag klampade in på Atalante, hade man tydligen lyckats gå varvet runt, börjat om och jag kom in mitt i 1945 års klipp. Till skillnad från klippen från 70-talet och framåt, handlade det på 40-talet mer om tjoflöjt och ren idioti. Mellan 1945 och en bit in på 50-talet, blev det en hysterisk massa cowboyslagsmål. Piff, paff, puffra! Hej, vad de fajtades! Självklart oerhört harmlösa slagsmål med folk som kastar sig över varandra och trillar ut genom fönster, men även en del mer överraskande klipp med indianmassakrar och kvinnor med pilar i bröstet.

Robin Hood- och andra medeltidsraffel var starkt representerade, oftast scener där folk träffades av pilar. Fullkomligt sanslösa var klippen ur Vincent Price-klassikern i 3D; VAXKABINETTET/HOUSE OF WAX från 1953. Enligt byråns hemsida ska den vara oklippt, men nog fan radades klippen upp i MAGIC BULLET - det började redan med credits i förtexterna (?!), och därefter i princip samtliga mord sin helhet och hela uplösningen. Det kändes som halva filmen. Ännu värre ställt var det med - hör och häpna! - Disneyproduktionen EN VÄRLDSOMSEGLING UNDER HAVET. Återigen listar Byråns hemsida bara klippet från 1966, 19 sekunder, men 1954 kapades enorma mängder. Osannolikt mycket. Kirk Douglas jagas av infödingar, striden mot bläckfisken, fajting, och dummast av allt: James Mason spelar orgel! Nej, jag skojar inte... För övrigt var Kirk Douglas starkt representerad bland de bortklippta scenerna, liksom Burt Lancaster.

De mest obegripliga klippen under den här perioden - bortsett från en massa Kalle Anka, Hacke Hackspett och hela slutet på Disneys PETER PAN - var ur Jerry Lewis-filmer. Bland annat en lång scen, där Lewis är full och tas om hand av Dean Martin. Och då pratar vi full på ett komiskt sätt.

Svenska filmer fanns också representerade, mest ungdom på glid-filmer, och så fick vi se den mytomspunna scenen ur den där 91:an-filmen där 91:an (Gus Dahlström) gömmer sig i en tunna på ett dambadhus och får se en massa galanta, nakna damer - innan 91:an trillar ur tunnan och tumult uppstår. Porr fanns det förstås inte på den här tiden, däremot en del oväntade nakenscener ur franska thrillers med bland andra Eddie Constantine.

Onsdag eftermiddag och detta är vad jag hunnit se av MAGIC BULLET. Jag tänkte gå dit ett varv idag igen. Men hur ska jag sammanfatta det här eposet?

Tja, om inget annat är Martin Öhrns MAGIC BULLET världens våldsammaste film någonsin. Och man slipper ju handling och annat skit i vägen för det göttaste. Men allvarligt talat, är det här väldigt intressant - och skrämmande på ett sätt moralens väktare inte tänkt sig: nämligen det faktum att det i snart hundra år suttit en instans i Sverige och bestämt vad som är bra eller dåligt för svenska folket att titta på. Och jag minns ju hur det var när censuren härjade som värst. Så här i efterhand undrar jag hur vi stod ut på 80-talet. Visst, jag klagade, men jag var tonåring och hade inget forum där jag kunde gå ut med mina åsikter. Jag minns när jag såg THE HIDDEN på bio i Helsingborg, och jag och min polare krävde pengarna tillbaka efter föreställningen, något vi misslyckades med. Just i fallet THE HIDDEN, var det distributören som klippt ner den efter ett första totalförbud. Bara det faktum att en actionrökare som THE HIDDEN ansågs så pass farlig för en vuxen publik att den förbjöds, säger ju en del om hur illa ställt det var i Sverige. Till skillnad från idag, när inga spelfilmer klipps över huvud taget.

Slutligen måste jag nämna att när jag satt på Atalante igår, satt det en gubbe bakom mig och...flåsade under klippen ur porrfilmerna! Uj uj uj. Och tydligen ligger det en porrbutik bredvid biografen...

Här är förresten MAGIC BULLETS hemsida.
Skrivet av Pidde Andersson 28 januari 2009 klockan 16:30