torsdag 2 mars 2017

DVD: Murder Party

MURDER PARTY (Njutafilms) 

Den här filmen såg jag redan i maj 2007. Jag känner nämligen killen som säljer MURDER PARTY (och ytterligare hundratals filmer) på den internationella marknaden. Han gav mig en screener och tyckte att jag verkligen borde kolla in denna låg-låg-lågbudget-skräckkomedi, eftersom den uppmärksammats på en rad festivaler.
Så, hemkommen från Cannes - där jag fick filmen - tittade jag på MURDER PARTY, som handlar om den totalt misslyckade tönten Chris. Han är så misslyckad att till och med hans katt förlorat all respekt för honom.
En dag när han är ute och traskar hittar han en lapp på marken - det är en inbjudan till en halloweenfest; Murder Party. Chris blir glad, vilken tur han hade som hittade lappen. Han klär ut sig och glad i hågen beger han sig till lagerlokalen där festen ska hållas.
...Det är bara det att det inte är någon vanlig fest. Arrangörerna är ett gäng avantgardekonstnärer, Chris är enda gästen, och - jupp, ni gissade rätt - genom att mörda Chris ska konstnärerna framställa sitt främsta verk.
Filmen är alltså gjord med väldigt låg budget, i princip ingen alls; de medverkande framför och bakom kameran är ett gäng vänner och amatörskådisar i New York. MURDER PARTY är skjuten digitalt, men med helt okej bild, det ser inte alltför billigt ut. Skådespeleriet är till större delen över förväntan bra det med.
Problemet är bara att jag tycker att filmen är lite tråkig. Första halvan - om inte de två första tredjedelarna - består främst av att folk sitter och
diskuterar i den där lagerlokalen. Och dialogen är inte särdeles komisk. Det är först på slutet som det blir tjoflöjtsplatter och grejor. Under de sista fem-tio minuterna får vi uppleva genom blodig jakt genom konstens New York - synd att vi inte fick se mer av detta tidigare i filmen.
Nåja, MURDER PARTY är hyfsat trevlig och kan förhoppningsvis inspirera fler att gå ut och göra ambitiös genrefilm med låg budget.
Den svenska DVD:n innehåller en hel packe extramaterial.

 

Skrivet av Pidde Andersson 12 december 2008 klockan 12:57