torsdag 2 mars 2017

Retro-DVD: Woman Times Seven

WOMAN TIMES SEVEN (Universal)

För några månader sedan släppte Studio S Entertainment en Vittorio De Sica- box. Här kommer ytterligare film från 1967 i regi av De Sica. Universal påstår att WOMAN TIMES SEVEN (som hette AMOR SKJUTER SKARPT på bio i Sverige) tillhör de italienska klassikerna, men även om Frankrike och Italien är inblandade i produktionen, är detta främst en amerikansk film, åtminstone räknas den som sådan i de flesta filmlexikon.

Vittorio De Sica. De flesta tänker nog på CYKELTJUVEN när de hör hans namn. Inte jag. Jag tänker på en av mina absoluta favoritfilmer; Paul Morrisseys BLOOD FOR DRACULA (1974, samma år De Sica dog), i vilken De Sica medverkar som skådespelare. Apropå den: eftersom den svenska DVD-utgåvan från Horse Creek är skandalöst undermålig, är det inte läge för ett annat bolag att släppa snygga, flotta versioner av den och FLESH FOR FRANKENSTEIN? Jag bara frågar?

WOMAN TIMES SEVEN består av sju kortfilmer på temat otrohet. De är tio-tjugo minuter långa och har alla Shirley MacLaine i huvudrollen.
...Och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga om den här filmen. Det hela är väldigt ojämnt. Vissa episoder är mer än lovligt poänglösa, andra är hyfsat roande, som till exempel berättelsen i vilket Lex "Tarzan" Barker är en författare helt upptagen av sina raffiga romanhjältinnor, så pass att han försummar sin fru. Som helhet är det en ganska trivsam film, men nog hade man väl förväntat sig mer. I synnerhet med tanke på rollistan. Titta bara:

Peter Sellers
Michael Caine
Anita Ekberg
Lex Barker
Robert Morley
Patrick Wymark
Alan Arkin
Philippe Noiret
Marlon Brando
...Och många fler. Kul detalj: både Sellers och Arkin spelade kommissarie Clouseau; fast Arkin bara i en film.

För musiken står Riz Ortolani (CANNIBAL HOLOCAUST), och de flesta, om inte alla, episod- erna verkar utspela sig i Paris.
WOMAN TIMES SEVEN är på engelska. Jag undrar hur det gick till när De Sica regisserade. När jag intervjuade Paul Morrissey, sa han att De Sica inte kunde engelska, så replikerna i BLOOD FOR DRACULA hade han memorerat fonetiskt. Det är kanske därför resultatet här blev lite avslaget?

 


Skrivet av Pidde Andersson 22 augusti 2008 klockan 00:42