torsdag 2 mars 2017

DVD: There Will Be Blood

THERE WILL BE BLOOD (Buena Vista)

Jag fortsätter att beta av högen med DVD:er jag haft liggande en tid och filmer jag aldrig såg på bio. Som THERE WILL BE BLOOD. Den missade jag på bio och den släpptes på DVD i början av förra månaden.

...Och ärligt talat har jag inte varit speciellt sugen på att se den. Visst. Jag borde förstås se den, det är en sådan där film man ska se. Kritikerrosad och vinnare av en massa priser - bland annat Oscars för bästa manliga huvudroll och bästa foto.
Men samtidigt: det här är en film av Paul Thomas Anderson (ej att förväxla med Paul WS Anderson - innehåller filmen action, monster och bygger på TV-spel är det PWSA som ligger bakom!). Okej, han gjorde BOOGIE NIGHTS som jag gillade, men annars är han allt annat än kul. Jag avskydde - avskydde! - verkligen PUNCH-DRUNK LOVE. En obehaglig film om djupt störda människor. Paul Thomas Anderson är ett litet pretto som gör typiska filmfestivalfilmer.

Dessutom har THERE WILL BE BLOOD Daniel Day-Lewis i huvudrollen. Jag kan inte med honom. Det finns inget naturligt i hans agerande. Det ser alltid ut som om han spelar teaaater med yviga gester och tillgjord röst. Han är överspelets kung. Värst är han i GANGS OF NEW YORK, Scorseses totalt misslyckade film som hela tiden balanserar på gränsen till kalkonfilm.
Okej, i THERE WILL BE BLOOD är Day-Lewis Daniel Plainview, en man som traskar runt i Kalifornien med sin lille son och letar olja, vilket han hittar. Han bygger upp ett litet oljeimperium under 1900-talets första decennier, och han plöjer sig skoningslöst fram bland konkurrenter och umgänge. Allting kretsar kring Plainview och hans olja. Han utnyttjar och bedrar folk, han är ett osympatiskt svin. Jag satt hela tiden och väntade på att han skulle få en kula i pannan, vilket han förtjänar.
Det förekommer även en besynnerlig församling, vars unga präst försöker sätta käppar i hjulet för Plainwood. Och Plainwoods grabb går och blir döv. Plainwood blir stormrik och yrkesmässigt framgångsrik, samtidigt som mycket annat går åt helvete för honom.

Det går säkert att läsa in en väldig massa i den här filmen, som bygger på en roman av Upton Sinclair. Men jag fann den ganska intetsägande och lite irriterande. THERE WILL BE BLOOD är väldigt snygg. I grund och botten är den intressant. Men... Daniel Day-Lewis ser ut som Pontus Gårdinger med bajskorvsmustasch. I vanlig ordning skjuter han ut underkäken, vilket medför att det blir väldigt mycket Åsa-Nisse över honom. Och han tar i, med skum dialekt och röst och kroppshållning - rubbet. Han ser inte ut som något annat än en utklädd skådespelare. Resten av filmens skådisar är betydligt bättre och naturligare.
Filmens första femton minuter innehåller inte en enda replik. Några tycker kanske att detta är konstnärligt och bra och allt möjligt. I ONCE UPON A TIME IN THE WEST var den dialogfria öppningen cool - i THERE WILL BE BLOOD känns det bara pretentiöst. Pretentiös är även den långa avslutningsscenen på en bowlingbana.

...Men i övrigt är väl filmen bra.
Märkligt nog är det uselt ställt med bonusmaterial. Här finns enbart en femton- minuterssnutt som visar gamla foton och annat som användes när man researchade inför inspelningen. Filmen är enbart uppdelad i åtta kapitel. Dåligt. Två och en halv timme lång film - och bara åtta kapitel.
För övrigt får man åtminstone köp-DVD:n i ett ett ovanligt kartongfodral ur vilket man drar ut en liten ficka.

 





Vid biopremiären haglade lovorden, kritikerna försöker överträffa varandra i HDDNSvenskanSydsvenskanPolitikenDagbladet... Det är bara i Kristianstadsbladet man håller med mig (i en recension från TT-Spektra).
Skrivet av Pidde Andersson 22 augusti 2008 klockan 00:08