torsdag 2 mars 2017

DVD: Du levande

Jag kan inte påstå att jag är någon större fan av SÅNGER FRÅN ANDRA VÅNINGEN, Roy Anderssons förra film. Jag tyckte den var kul i ungefär en halvtimme, men sedan tröttnade jag. Därför hade jag till skillnad från övriga svenskar inte speciellt höga förväntningar när jag såg DU LEVANDE i Cannes i våras.

Men oj, vad jag bedrog mig. Filmen visade sig nämligen vara frustande rolig! Med tanke på att Roy Andersson är den han är och gör det han gör, går det förstås inte att kalla DU LEVANDE för renodlad komedi, men detta är nog så nära renodlad komedi Andersson kan komma.

Handling och budskap är luddigare än i SÅNGER. På presskonferensen i Cannes sa Andersson att han tycker att människor bör ge mer än att ta, och att detta är filmens röda tråd. Denna röda tråd är dock allt annat än tydlig. Vad vi får serverat på vita duken är en serie sketcher staplade på varandra, och majoriteten av dessa är bisarra och fantastiskt roliga. Två amerikaner som satt bredvid mig skrattade så att de kiknade, och en finsk journalist frågade om vi svenskar också uppfattade dialogen som skojig, eftersom det tydligen är så finnar pratar när de ska driva med svenskar och svenska språket.

DU LEVANDE kostade 40 miljoner kronor att göra, ungefär dubbelt så mycket som en normalbudgeterad svensk film. Den blev dock billigare än SÅNGER. Nu, sju år efter SÅNGERS premiär, räknar Andersson med att den vilket år som helst ska ha spelat in pengarna den kostade att göra. DU LEVANDE lär inte heller bli en kioskvältare av GÖTA KANAL 2-klass, men självklart ska du se den. Även om du inte gillade SÅNGER FRÅN ANDRA VÅNINGEN.








Skriven: 2008-04-08