torsdag 2 mars 2017

Bio: Donkey Punch

"Donkey Punch" är en sexterm. Det betyder att man gängar tjejen bakifrån och sedan slår henne hårt i nacken, vilket lär ge en fantastisk effekt. Detta förklaras en bit in i den här filmen, så gissa vad som kommer att hända - och vad som kommer att gå fel...

Tre unga tjejer från Leeds är på semester på Mallorca (fast större delen av filmen är inspelad i Sydafrika och vissa delar i Malaga). De vill bara festa och så träffar de på några engelska killar som har en lustjakt. De hoppar ombord på jakten för att festa, supa och ta droger. Och ha sex.

Varför tjejerna följer med killarna till att börja med fattar jag inte riktigt - men det beror väl på att jag är en man i yngre medelåldern och inte tjugo. Jag tycker att killarna är alldeles för osympatiska och korkade och mest förtjänar ett kok stryk. Å andra sidan verkar tjejerna vara sådana där som slaviskt läser kvällstidningarnas fredagsbilagor och tillber Ebba Von Sydow, och sådana är förstås inget för mig.

Någon sprit bjuds det inte på, kidsen börjar med ecstacy och går sedan över till tung jazztobak. De pratar om lustiga sextermer, däribland donkey punch. Därefter går två av tjejerna och tre av killarna ner i sovrummet för lite sex - och detta videofilmas. Den mest osympatiske av killarna (han ser ut som en ung Stacy Keach, förresten) hetsar en av sina kompisar till att utföra en donkey punch. THUD! Vad händer? Killen knäcker tjejens nacke. Hon dör. De vet inte vad de ska ta sig till. Killarna dumpar liket. Alla bråkar med alla. Och så är det dags att börja röja undan vittnen och videobandet.

DONKEY PUNCH är ännu en film i det facket Filmer Jag Vill Ska Vara Bra. Men det vill sig inte riktigt. Jag uppskattar mycket i filmen, men jag retar mig på mer. Dels är filmen till stor del gjord helt utan stil (jag gissar att den är skjuten digitalt). Första halvan av filmen som utspelar sig i dagsljus ser ut som en svensk ungdomsfilm från 1980-talet. Staffan Hildebrand goes horror? Fotot är lite för blekt och bildkompositionerna är trista; man har bara filmat rakt på.

Och så gillar jag inte huvudpersonerna. De är alldeles för osympatiska. Varför ska jag känna för dem? Menlösa eller osympatiska rollfigurer i skräckfilmer kan funka om filmen bygger på annat, som till exempel massor av splattereffekter. Men DONKEY PUNCH är till större delen ett drama, som förvandlas till psykologisk thriller, för att sluta som en splatterfilm.

Den långa sexscenen är förvånansvärt vågad. Det ser nästan ut som om de har sex på riktigt och det förekommer full frontal nudity - tyvärr mest helnakna killar, vilket ser fånigt ut. Sexscenen får även filmen att likna en amatörporrfilm, eftersom estetiken är som den är.

De våldsamma effekterna mot slutet är också rätt kul; en utombordarmassaker har jag nog inte sett sedan ZOMBIE HOLOCAUST. Men som helhet tycker jag att DONKEY PUNCH är alldeles för...tråkig. Den vill så väl och jobbar på att bli riktigt intensiv, men jag satt och gäspade. Filmen pressvisades inte, så ännu en gång fick jag gå på en förhandsvisning med vanlig publik. Reaktionerna bland kidsen i publiken var blandade. En kille bakom mig tyckte att det var den sämsta film han sett i år, medan hans kompis tyckte den var okej och kändes realistisk.

Ja, det gör den kanske; känns realistisk. Men lik förbannat är den småtrist och småful.



 








Skriven: 2008-08-07