torsdag 2 mars 2017

Retro-DVD: Endless Night

ENDLESS NIGHT (Universal)

Agatha Christie Goes Alfred Hitchcock, kan det vara något? Ja, faktiskt.

Lite då och då verkar det som om diverse DVD-bolag tycker att det är dags att släppa de klassiska Christiefilmati- seringarna från 1970- och tidiga 80-talet på nytt. Förra gången var det Atlantic, den här gången är det Universal. Ni vet vilka de är; MORDET PÅ ORIENTEXPRESSENDÖDEN PÅ NILENSPEGELN SPRACK FRÅN KANT TILL KANT och så vidare. Och varje gång brukar det slängas med en mindre, något mer okänd film.

Som ENDLESS NIGHT från 1972, när den gick på bio i Sverige hette den OÄNDLIG NATT. Jag hade aldrig hört talas om den här filmen, än mindre Agatha Christies bok den bygger på, så jag hade ingen aning om vad jag skulle få se.

Det visade sig att jag skulle få uppleva något helt annat än jag förväntat mig. Ni vet hur det brukar vara i Christies böcker - en mysig by på engelska landsbygden eller en väldigt exotisk plats, ett mord, och miss Marple eller Poirot eller en käck amatördeckare löser fallet och allt är trevligt. Så icke i ENDLESS NIGHT.
Den mysiga engelska landsbygden finns här. Hywel Bennett spelar Michael Rogers, en ung man det alrig verkar bli något av. En dag när han är ute på landsbygden och fotograferar, får han syn på en vacker blond tjej; amerikanskan Ellie (Hayley Mills). Det ena leder till det andra, de blir förälskade - men Michael blir lite upprörd när det avslöjas att Ellie är dotter till en av världens rikaste människor. Nåja, han förlåter henne för att hon inte sa något, och trots föräldrarnas avrådan gifter de sig.
Michael är kompis med en berömd arkitekt, lustigt nog spelad av en - verkar det som - dubbad Per Oscarsson! Han bygger en flott, supermodern villa åt dem på samma landsbygd Michael och Ellie träffades. Men då och då dyker det upp en mystisk gammal kärring klädd i svart och varnar paret för otäcka saker. Greta, Ellies tyska hembiträde, eller vad hon nu är, anländer och henne tycker Michael inte alls om, hon är väldigt påträngande - och hon spelas av Britt Ekland! Två svenskar i den här filmen, alltså.

Det intressanta med ENDLESS NIGHT är att åtminstone jag satt hela tiden och undrade vad som skulle hända, vad filmen går ut på. För till större delen är detta ingen deckare, utan ett skruvad drama med märkliga inslag som gör att det trots allt känns som en thriller. Tankarna gick till Hitchcocks REBECCA och liknande filmer. Dessutom bidrar ingen mindre än Bernard Hermann med ett strålande soundtrack som tillför mycket till stämningen.

Förutom ovannämnda skådisar, medverkar ett helt koppel kända ansikten: George Sanders (som begick självmord samma år filmen kom), Peter Bowles (när släpps hans klassiska komediserier på DVD?), Lois Maxwell, och minsann om inte Ann Way är med - det är den där lilla tanten som medverkar i allra första avsnittet av PANG I BYGGET; "Gourmet night" (damen till vilken Basil säger "Please, don't get up.").
ENDLESS NIGHT är kanske inte riktigt helgjuten, men jag blev väldigt positivt överraskad av den och tycker gott att ni kan klämma den en kväll gjord för mysterier. Och ja, jag lyckades faktiskt lösa mysteriet själv, vilket jag sällan gör - jag är annars korkad när det gäller sådant.
...Förresten: på omslaget till de här Christiefilmerna står det "The Agatha Christie's Collection". Va? Vad är det för konstig engelska? Antingen borde det väl stå "The Agatha Christie Collection" eller möjligen "Agatha Christie's Collection". Eftersom omslagstexten är på engelska, antar jag att samlingen heter likadant över hela världen.

 

 


Skrivet av Pidde Andersson 21 augusti 2008 klockan 00:24