torsdag 2 mars 2017

Retro-DVD: Den syndige dvärgen

DEN SYNDIGE DVÄRGEN (Njutafilms)

Då stoppar vi pressarna! Vi stoppar allt! Vi stänger ner Internet också!

Förvisso är släppet framflyttat till början av september, ser jag på Ginza, men ändå: här har vi inte Årets DVD-släpp. Inte heller Århundradets DVD-släpp. Nej, mina damer, herrar och lilleputtar, detta är banne mig ÅRTUSENDETS DVD-SLÄPP!
Ja, ni vet ju vad min blogg heter. Just det, SINFUL DWARF. Och det är ju inte för inte. Jag har varit besatt av denna überbisarra, dansk-engelska film sedan jag såg den första gången, och redan 1996 skrev jag en krönika i NST om den, en krönika som jag återgav här i bloggen i mars i år, och som ni hittar här.
Filmen finns släppt sedan länge på VHS och DVD-R av Something Weird Video i USA, jag jag har tjatat på Lisa på SWV i flera år att de måste släppa den på en riktig DVD. Lisa brukade svara att Image, som släppte deras DVD:er, aldrig skulle gå med på att ge ut en så pass depraverad film som THE SINFUL DWARF. För det är sant - man måste ta en lång dusch efter att ha sett den.


Men här har vi den på DVD - från svenska Njutafilms! Och inte nog med det - detta är en dubbeldiskutgåva, med två versioner av filmen! För... JA! Ryktena stämde. Det finns en hårdporrversion av filmen, en som enbart visats i Danmark och som inte synts till sedan 1970-talet. Denna version ligger på den andra skivan.
På första skivan finns den internationella versionen från legendariske Harry Novak. Jag antar att det är samma kopia SWV använt sig av; originalnegativet från Novaks mörka källare. Förvisso är bilden i fullscreen, men inget verkar vara bortskuret och bilden är bra.
Den danska hårdporrversionen, som dock inte är på danska, är aningen ruffigare, men fullt sebar. Det handlar bara om två scener som förlängts med fula, skitiga och avtändande penetrationsbilder. Dessa gör filmen ännu mer motbjudande och äcklig. Vilket ju är bra. Trots att versionen är förlängd, är den aningen kortare än den internationella versionen, vilket jag gissar beror på att många slitna filmrutor klippts bort vid aktskiftena.

Njutafilms ska ha en eloge för den roliga texten på omslaget. "Någonting är ruttet i Danmark. Hans namn är Olaf." och "Filmen som gav sadistiska danska dvärgar dåligt rykte". Ha ha ha! Det finns även två citat på omslaget. Det ena är från Viggo Mortensen, det andra kommer från mig och min gamla krönika (som dock inte är från Helsingborgs Dagblad, vilket det felaktigt står).

Som bonus finns överraskande detaljerade biografier, skrivna av danske sleazekännaren Nicolas Barbano, över de medverkande. Ett par av brudarna var danska porrmodeller, medan en gammal tant började sin karriär i stumfilmsklassiker som HÄXAN. Där ser man!
...Och nu ska jag göra något jag sett fram emot, och som kanske ni också sett fram emot: jag ska dela ut syndiga dvärgar till DEN SYNDIGE DVÄRGEN! Och jag känner att mitt vanliga betygssystem med en till fem dvärgar inte räcker till. Därför gör jag ett fläskigt undantag den här gången. Håll i hatten, här kommer mitt betyg:

 
 

 

 

 





Skrivet av Pidde Andersson 24 augusti 2008 klockan 01:41