onsdag 1 mars 2017

Göteborgare och Flight of Fury

Jag vet inte var de kommer ifrån, alla göteborgare. Jag åker treans buss i stort sett dagligen, och för jämnan sitter det unga göteborgare på den. Jag känner igen dem på den obligatoriska vegamössan. Nä, nu ljuger jag. Men de pratar förstås göteborgska. Antingen i mobil eller med andra unga göteborgare ombord. Men det är väl högskolan som lockar dem.
Idag satt det ett gäng killar från Göteborg och pratade högt och ljudligt på osedvanligt bred göteborgska. Jag irriterar mig på malmöiter som pratar överdrivet bred malmöitiska, men överdriven göteborgska är förstås lika irriterande - liksom alla andra överdrivna dialekter.
Men efter en stund hörde jag vad de pratade om. En av killarna började plötsligt prata engelska med tuff, hes röst. Han imiterade Steven Seagal när han intervjuas! Den här killen hade en lång och informativ (för den oinitierade) utläggning om Seagals direkt på DVD-karriär. Om hur Seagal alltid tittar i golvet när han intervjuas. Om hur han är medveten om att han bara gör skit, men behöver pengarna.
Men intressant nog gillade killen FLIGHT OF FURY! Han tyckte den var bra, eftersom det är så mycket stock footage i den. Halva filmen är bara inklippta bilder på flygplan och annat. Johan Wanloo skrev ju ett inlägg om den filmen i sin blogg.
Vid ett svagt ögonblick lovade jag en gång att skriva en lång grej om Steven Seagals öststatsproduktioner. Och tja, den lär väl komma vad det lider. Jag har ju sett de flesta av dem...
Skrivet av Pidde Andersson 2 maj 2008 klockan 18:15