torsdag 2 mars 2017

Gory-Glory Magazine nr 1

Dags att bli lite nostalgisk. Det dök nämligen upp ett nytt filmfanzine i posten. Ett fanzine - tryckt på papper. Det var inte igår.
En del av mina gamla läsare minns kanske att jag och Johan Wanloo i slutet av 80-talet gav ut två nummer av fanzinet Bad Taste (okej, det var Wanloo som gav ut den, jag var bara medredaktör), ett av de trashigaste filmfanzines som getts ut i Sverige (det innehöll mest skräck, våld, porr, serier och konstigheter om plastkassar). Men Gory-Glory Magazine får mig snarare att tänka på 90-talsfanzinet Video Ferox, som gavs ut av Johan Karlsson och en del andra. Video Ferox var en tidning som blev mer och mer ambitiös för varje nummer, och till större delen bestod den av recensioner av obskyra, europeiska filmer - jag skulle gärna se att allt Jess Franco-material ur Video Ferox en dag samlas i en egen utgåva.
Gory-Glory Magazine går i ungefär samma stuk. Större delen består av recensioner av filmer på VHS och DVD. Ganska korta recensioner, ibland så korta att total förvirring uppstår.
Tidningen innehåller två intervjuer (på engelska, orkade redaktionen inte översätta?) med Jean Rollin och Marc Caro, båda gjorda på årets Fantastisk Filmfestival, samt en lång, bra intervju med min gamle vän Peter Borg, som gjorde SCORCHED HEAT - den där skräckfilmen med Harald Treutiger. Hmm, jag har inte träffat Peter på ett par år... En lustig detalj är att Peter nämner Micke Beckman "som nu gör porr och kallar sig Mikael Becker". Micke är också en av mina gamla polare och det är väl allmänt bekant att han kallar sig Mike Beck? Tydligen var Micke en stropp när han intervjuade Peter för Scandinavian Film & Video - he he!
Först i tidningen ligger ett reportage från en filmträff i Sala. Det är bara det att reportrarna glömt skriva vad träffen gick ut på, vad det var för typ av arrangemang. Av artikeln att döma verkar de ha suttit i någon lokal och tittat på video.
Sist i tidningen finns ett kort reportage från någon tatueringsgrej, vilket inte intresserar mig alls.
Gory-Glory Magazine är en väldigt stökig tidning - illa korrläst, en del handlingsreferat är svårbegripliga, ett par texter upprepas, rubriker har kastats om och ibland är förvirringen enastående. Men det är ju bara bra! För det är så här små skitiga fanzines ska vara. Självklart blir det charmigare med stavfel och stök, och killarna som gör tidningen - jag vet inte hur gamla de är - är långt ifrån lika pretentiösa och trista som jag har blivit de senaste åren.
En kul tidning. Plus för ATLANTIS INTERCEPTORS på omslaget. Gå in på deras hemsida om du vill beställa den.
Skrivet av Pidde Andersson 22 november 2008 klockan 15:40