torsdag 2 mars 2017

DVD: Family Guy Presents: Blue Harvest

Det finns vissa TV-program jag enbart har sett på krogen eller på olika pizzerior, som har haft TV:n påslagen i ett hörn. FAMILY GUY tillhör dessa. Jag har alltså sett väldigt få avsnitt, men det jag har sett har jag tyckt är rätt kul.

Detta innebär förstås att jag inte har någon större relation till figurerna och deras personligheter. Därför visste jag inte om jag skulle förmå uppskatta BLUE HARVEST.

...Men det här visade sig vara hur kul som helst! BLUE HARVEST är nämligen inget annat än en 45 minuter lång nyinspelning av STJÄRNORNAS KRIG, fast tecknad och med en massa skämt instoppade!

Detta är imponerande välgjort. Miljöer och rymdskepp är detaljerade och ser ut exakt som i originalet. Dessutom är det 2D-animerat, vilket jag oftast tycker är snyggare än plastig 3D-animation.

Handlingen följer den i STJÄRNORNAS KRIG, den riktiga filmen från 1977 alltså, väldigt troget. I princip scen för scen. Om man nu mot förmodan inte har sett STJÄRNORNAS KRIG vet jag inte om man begriper speciellt mycket, men de som inte sett originalet är väl främst svenska, ignoranta 40-talister. (När jag var lärarvikarie i början av 90-talet hade vi en studiedag om barnlitteratur. I en amerikansk barnbok refererades det till Darth Vader - och det visade sig att jag var den ende i kollegiet som visste vem det var!)

Figurerna från FAMILY GUY innehar alla rollerna, men de har tilldelats namnen från originalet, så de heter Luke Skywalker, Han Solo osv. Man har behållit John Williams musik - utom i en scen, där Williams dör och för en kort stund ersätts av Danny Elfman.

...Men framför allt är BLUE HARVEST fantastiskt ROLIG! Exempel på skämt kan jag dock inte återge här, då sabbar jag filmen, så traska genast iväg och tjacka upp dig på DVD:n. Och filmen är betydligt bättre än de där tre nya, vissna STAR WARS-filmerna tillsammans.

För övrigt var BLUE HARVEST den fejkade titel som användes när man spelade in JEDINS ÅTERKOMST för att inte locka till sig nyfikna fans.

Det finns förresten en massa kul extramaterial på DVD:n. Bland annat intervjuar en av upphovsmännen George Lucas, och man har stoppat in ett extra FAMILY GUY-avsnitt i vilket det parodieras en massa andra filmer, bland annat världens bästa film alla kategorier; Hitchcocks I SISTA MINUTEN! Fantastiskt!

Även de första säsongerna av FAMILY GUY finns på DVD. Jag får väl försöka ta och skaffa dem...






Skriven: 2008-04-06