onsdag 1 mars 2017

En senkommen tomterecension

SANTA CLAUS CONQUERS THE MARTIANS
BETYG: Glögg i skägget

Julvansinne, 1964. Regi: Nicholas Webster
I rollerna: John Call, Leonard Hicks, Pia Zadora
Bonus: Inget (Njutafilms)

DIREKT PÅ DVD. Här har vi en barnfilm som garanterat inte kommer att ses av några barn. Tvärtom gissar jag att majoriteten av dvd:ns köpare kommer att bestå av tokfransar i 40-årsåldern som vill se en av de konstigaste, mest bisarra lågbudgetbarnfilmer som gjorts. Grönhyade marsmänniskor (en av dem är Pia Zadora!) kidnappar jultomten och två barn. Marsbarnen är inte glada, eftersom man inte firar jul på Mars och tomten tvingas tillverka leksaker. Några bänga julsånger hörs på soundtracket. Plötsligt blir det krig.
Jag har för mig att jag skrev en hel krönika enbart om det här filmskrället i början av 90-talet. Men i stället för att citera mig själv, tillåt mig citera Michael Weldon i The psychotronic encyclopedia of film: "The spirit of Christmas shines through in one of the worst movies of any kind ever made." Säkra julförstämningen - det är klart att du ska se den här! Fast eventuella barn tror jag inte lär uppskatta filmen.
Skrivet av Pidde Andersson 23 februari 2008 klockan 02:41