torsdag 2 mars 2017

DVD:Lost Highway

LOST HIGHWAY var filmen som fick mig att ge upp på David Lynch. Liksom så många andra, var jag ett tag lite besatt av Lynch och hans filmer - och TV-serien TWIN PEAKS, förstås. Detta var i slutet av 1980- och början av 90-talet. Lynchs surrealism och mardrömsvärldar var extremt inspirerande och hur coola som helst.

Men så blev det 1997 och LOST HIGHWAY kom - och jag kände att jag hade fått nog. Lynch var inte kul längre. Tvärtom kändes det bara krystat. Visst, STRAIGHT STORY är väldigt bra, men annars känns David Lynch passé.

Jag hade inte sett LOST HIGHWAY sedan den kom, när denna nya DVD dök upp. Skulle jag komma att uppskatta filmen mer nu elva år senare, när jag blivit äldre och filmen fått ligga till sig, och jag inte sett så mycket Lynch på ett bra tag?

Njä. Det enda jag kom ihåg av filmen var att Robert Blake gled omkring med märkligt sminkat ansikte och att Marilyn Manson dök upp som porrskådis på slutet. Och nu när jag skriver detta, minuter efter att jag sett om filmen, vet jag inte riktigt vad jag ska tillägga.

Bill Pullman är en jazzsaxofonist som är gift med Patricia Arquette (som är utstyrd som Bettie Page). En dag mördas frugan. Pullman hamnar i dödscell. Men en morgon hittar fångvaktarna en annan kille i Pullmans cell! Pullman är borta. Den andre killen släpps och får ihop det med en blondin, även hon spelad av Arquette. Och så jagas de av gangstern Robert Loggia och hans anhang.

Eller något sådant.

Jag skulle ljuga om jag påstår att jag begriper vad LOST HIGHWAY handlar om, för det gör jag inte. Det känns som att det här är konstigt bara för att det ska vara konstigt. Det går för långt och blir inte coolt längre, det blir bara pretentiöst och trist. Det känns som de där drömscenerna i TWIN PEAKS, de där med dvärgen och de röda draperierna, utdragna till två timmar och åtta minuter. Den första tredjedelen av LOST HIGHWAY är makalöst trist. Det händer absolut ingenting. Det blir lite roligare när Loggia dyker upp lite senare.

Det är gott om folk i filmen. Henry Rollins spelar fångvakt. Mink Stole dyker upp. Jack Nance levde än; han blev ju senare ihjälslagen, så han har en liten roll, liksom svårt MS-sjuke Richard Pryor, han levde han med, men satt i rullstol. Robert Blake hade ännu inte mördat sin fru och hamnat i fängelse, så han är ett slags motsvarighet till Twin Peaks-dvärgen. Gary Busey har en liten roll, och i en minimal roll - han står tyst inne på ett kontor i några sekunder - syns Guy Siner, just det: löjtnant Gruber i 'ALLO 'ALLO! Mot slutet av filmen spelas två låtar med Rammstein på soundtracket.

Patricia Arquette har väldigt många nakenscener, men inte ens det kan hindra LOST HIGHWAY från att vara en rätt saggig historia. Någon samlarutgåva handlar det inte heller om, DVD:n innehåller inget som helst bonusmaterial, något den har gemensamt med många Noblesläpp. Och kapitelindelningen är usel - bara sex kapitel!

För ett år sedan fick jag förresten hela TWIN PEAKS i den där flotta guldboxen. Jag hade inte sett serien sedan den gick på TV första gången, och jag var tveksam. Jag trodde knappast att den skulle hålla. Den måste kännas lika passé som David Lynch. Jag satte mig i alla fall ner för att kolla in pilotavsnittet - men det bar sig inte bättre än att jag fastnade. Jag såg hela jävla serien! Visst, den tacklar av under den andra säsongen, men annars är TWIN PEAKS fortfarande jättebra. Faktiskt!












Skriven: 2008-11-10