onsdag 1 mars 2017

DVD: Severance

SEVERANCE
Betyg: 4

SKRÄCKKOMEDI, England 2006 Regi: Christopher Smith
I rollistan: Tim McInnerny, Toby Stephens, Claudie Blakley
Bonus: Bakomfilmer, bortklippta scener, trailer (Scanbox)

DIREKT PÅ DVD "Severance" röstades fram som bästa film och vann därmed Publikens Pris på årets Fantastisk Filmfestival. Det får anses vara välförtjänt. Filmen var kanske inte bäst på FFF, men definitivt roligast och mest underhållande. Och då förväntade jag mig ändå det värsta när jag slog mig ner i biofåtöljen.
Ett gäng representanter för ett engelskt vapenföretag ska ut på en "team-building weekend" i en stuga i skogen – i Östeuropa. Bussen dumpar dem mitt ute i ingenstans och de får själva leta upp vad de antar är rätt stuga; en fallfärdig kåk. Den som sett mycket skräckfilm de senaste åren vet att man ska vara försiktig när man är vilse på den östeuropeiska landsbygden, och jodå, snart dyker det upp illasinnat folk som på de mest brutala sätt tar livet av de ständigt käbblande huvudpersonerna.
Jag är ingen större anhängare av "Hostel" och liknande tortyrfilmer, vilket jag befarade att "Severance" skulle vara. Men inte nog med att det här är en komedi, det är en väldigt brittisk komedi. Skådespeleri och dialog är lysande. När det väl är våld och skräck, är det "på riktigt" – rått, blodigt och spännande. Men större delen av filmen består av de skojiga huvudpersonernas problem med att koppla av i vildmarken. Tim McInnerny känner vi igen från "Notting Hill", och som Percy och kapten Darling i "Black Adder". Han är underbar som gängets strikte och torre ledare. För en gång skull fungerar kombinationen komedi och hård skräckfilm alldeles utmärkt, eftersom manuset är smart och regi och foto kompetent. Synd att filmen aldrig gick upp på bio i Sverige, det hade den förtjänat.
Skrivet av Pidde Andersson 23 februari 2008 klockan 12:42