torsdag 2 mars 2017

DVD: Jumper

På Malmö Filmdagar (ett arrangemang för press och bransch) i augusti förra året utlyste Fox en tävling. Man skulle hitta på en svensk titel till JUMPER. Jag visste inte vad JUMPER var, jag hade aldrig hört talas om den. Jag trodde att "Jumper" åsyftade en tröja - så mitt tävlingsbidrag löd "Lusekofte".

Men så hade då JUMPER premiär tidigare i år, då jag såg den på bio. Framför mig satt en far och hans son. När filmen slutade, tittade de två på varandra med nollställda ansikten och rykte på axlarna. Sedan vände de sig om och tittade på mig. Jag rykte också på axlarna. "Vad hände på slutet?" frågade de. "Jag vet inte," svarade jag. "Han blev nog kvar uppe på berget, tror jag."

Hayden Christensen, en av världens sämsta skådespelare, spelar en kille som kan teleportera sig lite hur som helst. Han hoppar sekundsnabbt från en plats till en annan. Och det kan ju vara bra att kunna. Fast nu visar det sig att det finns fler med samma hoppegenskaper. Och de är inte vänliga.
Så resten av filmen hoppar folk fram och tillbaka, fram och tillbaka, upp och ner och hit och dit. Och så hoppar huvudskurken upp på ett berg och så slutar filmen.

Som alltså är skitdålig.












Skriven: 2008-07-20