torsdag 2 mars 2017

DVD: Helvetesjakten

Jag har ibland stött på filmtiteln TURKEY SHOOT, men aldrig sett själva filmen. Här har vi den så på DVD under titeln HELVETES- JAKTEN - är detta månne en gammal svensk videotitel?

I vilket fall; detta australiska actiondrama från 1982 är inspirerat av både THE MOST DANGEROUS GAME och MAD MAX. I framtiden - 1995! - råkar Olivia Hussey illa ut och döms oskyldig till fängelse. Hon hamnar i ett helveteshål ute i obygden, och där sitter redan den rättrådige hjälten Steve Railsback inspärrad.

Livet i finkan är hårt och grymt. Vakterna gillar att plåga fångarna och ibland leker de lekar med dem, vilka går ut på att fångarna till slut ska dö på något utstuderat sätt. Roligaste leken är kalkonjakten. Då släpps fångarna ut i skogen, så att vakter och några rika överklassmänniskor kan roa sig med att jaga och döda mänskligt villebråd. THE MOST DANGEROUS GAME, alltså. Eller HARD TARGET. Och lite THE RUNNING MAN och varför inte bioaktuella DEATH RACE.

HELVETES- JAKTEN gör sitt bästa för att vara häftig och bjuda på "chockerande" splatterscener. Problemet är bara att filmen är häpnadsväckande taffligt gjord. På alla sätt. Jösses, jag brukar ju gilla sådant här. Jag kan pina mig igenom de sämsta italienska MAD MAX-plagiaten och ändå hitta något positivt att säga om dem. Men i det här fallet tar det stopp. Jag vet inte riktigt vad som är fel här. Det är nog hela filmen som är fel. HELVETSJAKTEN känns som en amatörfilm som försetts med en alldeles för stor budget.

Hur hamnade Olivia Hussey i det här? Och hur såg hennes karriär ut, egentligen? Jag vill minnas at den började rätt bra, men blev allt konstigare. En vacker kvinna som har glömts bort. Bortsett från i rollen som Rebecca i IVANHOE varje nyår i snart trettio år. Och Steve Railsback, hade han någon karriär?

Bäst i HELVETES- JAKTEN är überskurkens mustasch. Och den onda kvinnan som skjuter armborst, vilket hon gör på ett väldigt valhänt sätt.

Jag gissar att många blir förvånade över att jag bara ger filmen en syndig dvärg - men jag kan helt enkelt inte ge den mer. Filmen är för dum.












Skriven: 2008-10-28