onsdag 1 mars 2017

DVD: Hatchet

HATCHET
BETYG: 4

Skräck/komedi. Regi: Adam Green
I rollerna: Joel Moore, Tamara Feldman, Kane Hodder
Bonus: Trailers (Noble)

DIREKT PÅ DVD. Vi skriver 2008 och jag går in på mitt 15:e år som video & DVD-skribent. Visst hyser jag fortfarande samma stora passion för film som alltid, men det är sällan jag blir riktigt entusiatisk eller överraskad. I synnerhet när det gäller genrefilm. Tvärtom tycker jag att det mesta numera är tråkigt, ointressant eller bara dåligt. Det var bättre förr. Jag har kanske blivit gammal.
Så får jag då HATCHET från 2006. En stor yxa på omslaget. Jag fruktar det värsta, ännu en "Saw"-kopia. Men där sket jag mig allt på tummen! Filmen var inte alls vad jag trodde - tvärtom är det är en "Shaun of the dead"-version av "Fredagen den 13:e". Simpel, klassisk skräck med en enorm glimt i ögat. En brokig skara människor, i stort sett samtliga totalt blåsta idioter, ska ge sig ut på en guidad spöktur med båt i ett träsk. Synd för dem att legenden om den groteskt missbildade yxmördaren Victor Crowley är sann. Crowley dyker upp och skivar upp folk till höger och vänster i uppfinningsrika splatterscener, medan de jagade huvudpersonerna för de mest häpnadsväckande korkade dialoger. Jag skrattade högt och önskade att jag såg filmen i en biograf tillsammans med en jublande publik. Crowley spelas av Kane "Jason" Hodder, och i småroller syns Robert "Freddy" Englund och Tony "Candyman" Todd.
Extra stort plus för världens bästa sloga på omslaget: "It's not a remake. It's not a sequel. And it's not based on a Japanese one."
Skrivet av Pidde Andersson 23 februari 2008 klockan 01:22