torsdag 2 mars 2017

DVD: Gone Baby Gone

Avdelningen Catching up with the past: jag såg aldrig GONE BABY GONE när den gick på bio, och DVD:n, som kom i slutet av juni, har jag inte kommit till att se förrän nu, men bättre sent än aldrig. I synnerhet när det gäller en så pass bra film som den här.

Visst blir man lite skeptisk när det är Ben Affleck som står för regin - och när hans bleke bror Casey har hvudrollen. Men filmen fick överväldigande recensioner när den kom och det är lätt att förstå varför. Och eftersom filmen bygger på en roman av Dennis Lehane (Clint Eastwoods utomordentliga MYSTIC RIVER bygger också på en bok av Lehane) är utgångspunkten så bra den kan vara.

GONE BABY GONE utspelar sig i Boston, Massachusetts, och jag kan inte påstå att det är en smickrande bild. Det är väldigt intressant att se den här bilden av USA - inte de vanliga storstäderna och inte den vanliga designerslummen. Afflecks film är inspelad på plats i de ruffigaste stadsdelarna med autentiska ruffiga invånare som statister. Det är inte vackert. Det är fult och skitigt och människorna ser ut som en parodi på trailertrash. Arbetarklass och socialbidragstagare, alkisar och knarkare. Ibland hamnar jag på små kvarterskrogar i Malmö där stammisarna, både män och kvinnor, kan se ut och bete sig så här. Jag undrar vad det är för typer. Tandlösa kvinnor i 40-årsåldern. Par som brusar upp och bråkar offentligt. Av GONE BABY GONE att döma är Boston fullt av sådana människor.

Här verkar en ung privatdetektiv, spelad av Casey Affleck. Han driver sin byrå tillsammans med sin flickvän, spelad av Michelle Monaghan. En fyraårig flicka har försvunnit, troligen är hon kidnappad. Flickans mor är knarkare och ett riktigt as, och moderns bror (som har en gigantisk mustasch) anlitar Affleck för att hitta ungen. Polisen vill dock inte veta av privatdetektiverna. Morgan Freeman är den gamle polisen som pensionerar sig, och Ed Harris är en annan hård snut som inte verkar helt pålitlig.

Storyn blir alltmer invecklad, alla verkar dölja detaljer gällande bortförandet. Det figurerar våldsamma langare och småkriminella. Affleck får problem med sitt förhållande.

Även om jag inte räknade ut vem som låg bakom bortförandet när jag såg filmen, listade jag ut orsaken. För jag hade nog gjort samma sak själv. Och denna orsak blir ett dilemma för Affleck.

Casey Affleck är fortfarande rätt blek, men han gör trots detta bra ifrån sig i huvudrollen. Även resten av rollbesättningen är utmärkt - och det är trevligt att se Morgan Freeman spela något annat än samme gubbe han alltid uppträder som.

Ben Afflecks regidebut är definitivt ingen han ska skämmas för, tvärtom. Dessutom slipper vi se Ben Affleck själv.












Skriven: 2008-08-19