torsdag 2 mars 2017

DVD: Five Across the Eyes

Ännu en skräckfilm med en varningstext på omslaget. Den här gången en prisbelönt sådan: "Best independent feature" på Southern Appalachian International Film Festival, så det så! Den festivalen känner vi ju alla till.

Någon ny tortyrfilm à la SAW och HOSTEL handlar det dock inte om. Tvärtom är detta en ganska unik film - och väldigt nära att bli en bra film.

Ungefär 80% av filmen utspelar sig inne i en bil! Och bortsett från ett par lik som skymtar i en scen, och kanske några figurer långt bort i bakgrunden i början, är samtliga medverkande skådisar kvinnor.

Okej, först har vi då filmens hjältinnor - en grupp unga tjejer som tydligen har varit iväg och spelat fotboll. Jag hade lite svårt att få grepp om hur många de är, men jag gissar på fem-sex stycken. Efter att ha stanna till vid en restaurang ska de skoja med en av tjejerna som inte hunnit sätta sig i bilen, och låtsas köra ifrån henne. Det bär sig inte bättre än att de kör in i en parkerad bil framför dem och pajar dess strålkastare (Women drivers...).

Efter att ha kört ett tag, dyker den enögda bilen upp bakom tjejerna och börjar jaga dem, och till slut tvingas de stanna. Ur den jagande bilen störtar en vansinnig kvinna beväpnad med hagelgevär - uppenbarligen misstar hon tjejerna för några andra. I vilket fall är hon fullkomligt psykotisk. Hon tvingar tjejerna att klä av sig och kissa på sina kläder! Nej, jag skojar inte. Därefter sticker tokkvinnan och flickorna tar på sig sina nerkissade kläder och kör vidare.

Men jakten fortsätter. Tokkvinnan blir mer och mer galen och tjejerna är vettskrämda och hysteriska. För att bli av med förföljaren, gör en av tjejerna något otroligt oväntat, något jag aldrig någonsin sett i en skräckfilm - eller i någon annan film: HON BAJSAR I HANDEN OCH KASTAR SKITEN PÅ TOKKVINNANS VINDRUTA!!! Detta får en annan av tjejerna att spy. Jag undrar verkligen hur det luktar i tjejernas bil, som nu är full av urin, bajs och spya. Lite senare tillkommer även bensindoft och en uttömd urna med askan efter en av tjejernas far.

Därefter är det dags att bli våldsamt och tokkvinnan gör de mest grova saker med tjejerna efter att ha fått tag i dem. Hon använder skaftet på en skruvmejsel på ett sätt jag inte kan återge i en familjevänlig blogg som den här, hon trixar med en avbitartång och hon brukar sitt hagelgevär.

FIVE ACROSS THE EYES (på DVD från PAN Vision) är rätt intensiv, överraskande originell och förhållandevis välspelad. Tyvärr dras mitt helhetsomdöme ner rejält av ett par detaljer. Först och främst är de jagade (och ständigt skrikande) tjejerna så in i helvete osympatiska, att jag själv fick lust att kliva in i filmen och ta kål på dem.

Vidare är filmen otroligt mörk och grynig. Jag vet inte vilket videoformat den är filmad på, men det ser ut som någons misslyckade semesterfilmer. Visst, det skänker det hela en autentisk känsla, men inte nog med att det är fult, ofta går det inte att se vad det är som händer - i synnerhet som hela filmen utspelar sig nattetid. Det är därför jag inte har koll på hur många tjejerna är. Det är tur att filmen är textad; allt skrikande gör att det ibland är svårt att uppfatta dialogen. Filmen är också en kvart för lång.

Men den psykopatiska tokkvinnan (Veronica Garcia) är verkligen bra och de unga filmskaparna har onekligen talang. Även slutet är tillfredställande, vilket är ganska ovanligt i skräckfilmer. Jag är inte förvånad att FIVE ACROSS THE EYES plockats upp av välkända distributörer världen över. Jag önskar jag kunde sätta ett högt betyg, men de invändningar jag listar ovan gör att jag måste skära ner betyget en bra bit.













Skriven: 2008-03-23