torsdag 2 mars 2017

DVD: Djungelmassakern

Våren 1995. Jag satt på F1-hotellet vid motorvägen utanför Antibes och knäppte på TV:n. En långfilm hade just börjat - ett gäng hårda, beväpnade killar smög omkring och en rad järnvägsvagnar exploderade. "Hmm - det här ser ut som något av Antonio Margheriti," sa jag till Magnus. Fast jag hade inte sett just den här filmen. Då dök förtexterna upp: "Un film de Anthony M. Dawson". Jag hade rätt! Det var Margheriti! Och jag kände igen det på modellerna av järnvägsvagnar - tankvagnar - som flög i luften! (Vilken film det var minns jag inte)

Nu reser vi tillbaka till tidigt 1980-tal, jag tror att jag gick på högstadiet. En videofilm många killar pratade om, var DJUNGELMASSAKERN. Jag hade inte sett själva filmen, men jag hade förstås sett det tuffa omslaget till hyrvideon från HemVideo (jag hittade ingen bild på det svenska omslaget, men väl ett på det identiska finska, samt samma omslagsmotiv i italiensk version så att det syns lite bättre). Alla pratade om hur tuff och blodig DJUNGELMASSAKERN var, och alla pratade om scenen med råttorna. Hjälten hamnar i en bur under vattnet och så kommer det råttor och äter på honom, fatta va räligt, va!

Det dröjde några år innan jag lyckades se filmen. Måste ha varit på gymnasiet. Jag körde till Helsingborg och besökte legendariska A-Video (alla filmer tio spänn, och de hade enbart gamla filmer från videons barndom), och där hyrde jag äntligen DJUNGELMASSAKERN.

De närmaste åren efter THE DEER HUNTER och APOCALYPSE NOW, begav sig italienska B-filmsmaffian in i djungeln - vanligtvis den på Filippinerna - för att casha in och göra Vietnam- krigsfilmer de med. Antonio Margheriti gjorde en handfull, DJUNGELMAS- SAKERN (som heter THE LAST HUNTER på engelska) är från 1980, och av allt att döma biovisades den i Sverige. I alla fall granskades den av Biografbyrån. 1980 totalförbjöds den, 1981 blev den frisläppt med följande klipp:

0:00:05 - ruttet lik
0:01:03 - scen där man anfalls av råttor
0:00:07 - scen där man anfalls av råttor
0:00:13 - scen där man anfalls av råttor

Men eftersom det skiljer drygt tio minuter mellan den förbjudna versionen och den godkända, gissar jag på att Saga Film själva klippte bort en massa action och blod innan de lämnade in filmen en andra gång. Huruvida videoversionen från HemVideo var klippt eller ej minns jag inte.

Handlingen i DJUNGELMASSAKERN är otroligt simpel. David Warbeck spelar en hård kapten som får i uppdrag att leta upp en radiosändare som finns någonstans långt inne i Vietnams djungler - Vietcong sänder propaganda riktad till de amerikanska soldaterna. Så tillsammans med en handfull hårdingar och en kvinnlig pressfotograf (Tisa Farrow), traskar Warbeck in i djungeln - och filmen består bara av att de forcerar djungel och då och då träffar på fiender så att det kan skjutas och slaktas.

...Förutom i mitten av filmen. Jag har aldrig varit någon större anhängare av APOCALYPSE NOW. Jag tycker att den är rätt bra - fram tills att Martin Sheen hittar Marlon Brando inne i djungeln. Då faller filmen - enligt mig. Enligt andra lyfter den. Men så har jag aldrig varit så förtjust i Brando. Men i DJUNGELMASSAKERN! Här ska hjältarna förstås hitta en motsvarighet, så vem hittar de när den kommer till en grotta i djungeln? Jo, en viss major Cash, som spelas av ingen mindre än John Steiner! Nu sitter det säkert många därute i sommarstugorna och undrar "Vem fan är John Steiner?". Steiner var en benig engelsman som medverkade i massor av italienska sleazefilmer - han var ofta tysk officer eller pervers skurk. I DJUNGELMASSAKERN sitter han i en korgstol i en grotta och ger mystiska ordrar till sina mannar. Bland annat säger han åt en soldat att plocka en frukt - vilket leder till en humoristisk scen där en kille kutar genom djungeln och klättrar upp i ett träd, medan vietcong skjuter och kastar granater på honom.

Jag hade glömt hur våldsam och blodig filmen är. Det är så mycket skjutande emellanåt, att filmen har en tendens att bli direkt tråkig när det inte är action. I synnerhet som handlingen är så här tunn. Fast manuset är skrivet av Dardano Sacchetti, som låg bakom flera av Lucio Fulcis bästa filmer, så det är ju inget skitmanus; här finns många bra detaljer. Och Antonio Margheriti var en väldigt kompetent regissör. DJUNGELMASSAKERN är hyfsat påkostad och ser ut som en "riktig" film. Bra foto. Njutafilms utgåva är väldigt snygg. Kopian är visst fransk, eftersom förtexterna är på franska - men den är dubbad till engelska och eftertexterna är på engelska.

Den franska titeln skvallrar om filmens inspirationskälla: HEROS D'APOCA- LYPSE. Fem år senare var italienarna åter ute i djungeln och härjade - då för att rida på Rambos popularitet.

Det vore väldigt kul om även resten av Margheritis Vietnamrullar släpps på DVD i Sverige - som TIGER JOE och TORNADO. Och varför inte alla de äventyrs- och krigsfilmer producerade av Erwin C Dietrich som sedan följde? CODENAME: WILD GEESE, COMMANDO LEOPARD, RAIDERS OF THE GOLDEN COBRA (okej, den är ingen Dietrich-film, men ändå)... Det var kul skådisar i dem; David Warbeck, Lewis Collins, Lee Van Cleef, Klaus Kinski med flera.








Skriven: 2008-08-10