torsdag 2 mars 2017

DVD: Christie's Revenge

CHRISTIE'S REVENGE (PAN Vision) 

Man vet att ens filmintresse har gått för långt när man ser en film enbart för att den är producerad av Pierre David.
Och vem är då det? En kanadensare som är om inte en legend inom b-filmssvängen, så välkänd. Det var han som producerade SCANNERS, och på 1990-talet låg han bakom Image Organization, som sprutade ur sig mängder av direkt-på-video-actionrullar, ofta med Jeff Wincott. Ni har säkert sett dem allihop.
Hans nya bolag heter Imagination och efter ett besök på deras kontor i Cannes noterade jag att de mest verkar producera skräck - det är de som anlitat Ruggero Deodato för att göra kommande CANNIBALS.
...Men de Imaginationfilmer som släppts i Sverige; det har kommit en del från PAN, är ofta små thrillerdramer som ser ut som TV-filmer. Och de är ofta riktigt, riktigt vissna.
Som den här. CHRISTIE'S REVENGE. Eftersom jag knappt kommer ihåg vad eländet handlade om, snor jag baksidestexten rakt av:
"19-åriga Christie Coleman har haft ett jobbigt liv. Efter att hennes mamma hade skilt sig från hennes pappa Richard var Christie den enda som stöttade honom trots att allt i Richards liv verkade vara på fallrepet. En kort tid före Richards självmord råkade Christie höra att Richards framgångsrike bror Ray vägrade att låna ut pengar till Richard och hjälpa honom. Christie var bara 16 år när pappan sköt sig och det var hon som hittade hans kropp - och då svor hon att en dag hämnas på mannen som i hennes ögon var den som hade orsakat hennes pappas död: farbror Ray."
Dags att vara fördomsfull: det här känns som en thriller för hemmafruar i övre medelåldern. Tanter som vill ha något som är lite spännande, men inte för spännande. Och det får inte vara för avancerat, ingen konstig klippteknik eller flashigt foto. Inte så mycket sex och blod.
Samtidigt vilar det lite ungdomsdeckare över filmen. Eftersom jag aldrig läst någon av alla de där spänningsböckerna som vänder sig till tonårstjejer, vet jag inte om de är som den här filmen - men det är såhär jag tror att böckerna är.
Morsan i familjen spelas av Cynthia Gibb. Henne var jag nog lite kär i när hon var med i FAME på TV på 1980-talet. Nu hade jag inte sett henne i något på ett bra tag, så jag ryggade tillbaka en aning när jag konstaterade att lilla söta Cindy nu är en medelålders kvinna. Och farsan i familjen spelas av John Wesley Shipp - han som var Blixten i TV-serien från 1990! Han har också gått och blivit gubbe.
Handlingen i CHRISTIE'S REVENGE tar flera tvära och överraskande vändningar. Ofta totalt ologiska och korkade. Slutet är riktigt jävla skitkorkat.
En tråkig film - men inte tillräckligt tråkig.
Omslaget har absolut ingenting med filmen att göra.



Skrivet av Pidde Andersson 13 december 2008 klockan 12:54