onsdag 1 mars 2017

DVD: AVP2 - Requiem

AVP2 - REQUIEM (Fox)

"För extrem för biopubliken!" skriker omslaget till denna tvådiskutgåva, som släpps den sjunde maj.
Jag såg aldrig den här på bio, men alla jag pratat med som sett den, försäkrade mig om hur usel filmen är. Idiotisk handling, ointressanta rollfigurer, alldeles för snabba klipp så att man inte uppfattar vad som händer... Och recensionerna i pressen var förstås ännu värre.
Den förra filmen, ALIEN VS PREDATOR (2005), var riktigt usel. Inte nog med att den var korkad och trist, producenterna hade siktat in sig på en yngre målgrupp,  vilket innebar att filmen saknade blod och svordomar, och mest påminde om ett TV-spel. Till skillnad från de ursprungliga ALIEN- och ROVDJURET-filmerna, alltså. Och Rovdjuret fick plötsligt finna sig i att kallas Predator. Inte hade filmen något med serietidningen från Dark Horse att göra heller, inte vad jag minns, i alla fall.
Och nu skulle alltså uppföljaren vara ännu sämre. Det första jag noterade var att den fullständiga titeln lyder ALIENS VS PREDATOR - Alien har blivit plural. Men nu var de ett helt gäng redan förra gången, så frågan är hur de tänkte då.
Jag läste på omslagets baksida att en PredAlien, en hybrid mellan de två varelserna, far till Jorden. Om jag inte hade läst detta, hade jag inte begripit det. Varifrån kom denna hybrid? Hur uppstod den? Var det något som hände i förra filmen och som jag glömt bort?
Denna PredAlien traskar omkring i en liten amerikansk stad och lever jävel, den dödar folk och stoppar in alienfoster i magen på dem. Eller var det en annan alien som gjorde detta? En hård predator far efter hybriden för att döda den, men det ploppar hela tiden ut nya aliens (men inga hybrider) ur magar på folk, så predatorn har att stå i. Men han är inte speciellt snäll, predatorn. Dyker det upp människor dödar han dem också.
Stadens befolkning undrar förstås vad det är som försiggår. Några av dessa människor får vi lära känna lite närmare, andra bara dyker upp ett par minuter för att genast slaktas.
På omslaget står det att filmen innehåller tio blodiga minuter som inte fick visas på bio. Nu är ju detta lögn - filmen kortades för biovisningen av samma skäl som alla andra filmer; man ville höja tempot. Och tio blodiga minuter handlar det inte om, så mycket blod finns det inte i filmen. En några minuter lång scen på en kyrkogård är tillagd, men annars handlar det mest om ett par sekunder mer blod här och var - men mest verkar man ha förlängt dialogscener. Spellängden som anges på omslagets baksida stämmer förresten inte, filmen är fem minuter kortare.
Jag förväntade mig alltså det värsta. Men sååå illa var det inte. Kanske beroende på att dialogpartierna förlängts? Rollfigurerna har lite mer att göra? Men det stora problemet är, att AVP2 är åt helvete för mörk! Jag retade mig inte på de snabba klippen, jag retade mig på att det ofta inte gick att se vad det var som försiggick. Det är ju en fördel om man kan skilja de två monstren åt under stridsscenerna.

På den andra skivan ligger några making of-filmer, men intressantast är två små filmer i vilka vetenskapsmän, författare och fans ingående redogör för vad aliens och predators är och hur de fungerar! Fascinerande. I dessa filmer dyker även serietecknaren Chris Warner upp. Han är tjock och har långt, lockigt hår - ha ha ha, han ser ju inte klok ut!
Häromåret såg jag om ALIENS - ÅTERKOMSTEN efter att inte ha sett den på bortåt tio år. När den kom på 80-talet tyckte jag att den var ett mästerverk. Oj. Den var ju inte alls så bra som jag mindes den. Hur kunde jag missa att skådespeleri och dialog är så visset? ALIEN 3 har jag inte orkat se om sedan den kom. ALIEN ÅTERUPPSTÅR tycker jag faktiskt är helt okej, men det får man kanske inte erkänna - men det är nog bara den första ALIEN som verkligen håller, bortsett från Ripleys trosor (och jösses, vilket osexig kärringfrisyr hon hade i de två första filmerna). Den första ROVDJURET är fortfarande en fantastisk film. Homoerotisk manlig vänskap och fetaction. ROVDJURET 2 är väl långt ifrån så bra som jag tyckte den var när den kom. Men den är i alla fall bättre än de två AVP-rullarna.



Skrivet av Pidde Andersson 26 april 2008 klockan 15:41