torsdag 2 mars 2017

Bio: Yes Man

Vad har Jim Carrey gjort de senaste åren? Jag fick verkligen tänka efter. Han var med i den hyfsade komedin FUN WITH DICK AND JANE. Han hade en straight roll i inte alltför lyckade thrillern THE NUMBER 23. Och just det, han gjorde elefantens röst i den animerade HORTON tidigare i år. Men det var längesedan vi såg honom i en typisk Jim Carrey-komedi. Filmer som DUM & DUMMARE och MINA, JAG OCH IRENE är ju inte purfärska.
I YES MAN - som bygger på en roman - spelar Carrey Carl, en typisk nejsägare som helst vill sitta hemma och trada, som alltid hittar på ursäkter för att slippa hänga med på olika aktiviteter, och han har det inte alltför kul på banken där han jobbar som långivare.

Så en dag dyker det upp en bisarr bekant till Carl och propagerar för en kurs som ger en bättre självkänsla. Say Yes! Tveksam går Carl till ett informationsmöte under vilket programmets skapare, spelad av Terence Stamp (som är med i många filmer i år), tjatar om att man ska sluta säga Nej och alltid säga Ja. Carl tar honom på orden - och säger från och med nu Ja till allting. Om hans polare vill att han ska betala krognotan, säger han ja - och så vidare. Och vad det lider leder förstås detta till problem.

Carl är frånskild, men efter att ha fått bensinstopp mitt i natten, träffar han på Allison (Zooey Deschanel), en kul, söt och charmig tjej Carl genast faller för. Till skillnad från den ganska strikte Carl, är Allison spontan och lite bohemisk - och javisst, de tu får ihop det, bland annat beroende på att Carl inte kan säga nej.

YES MAN är en helt okej film. Den är kanske lite ojämn och osäker emellanåt, men här finns ett flertal scener som är fantastiskt roliga. Och filmen har en fungerande romans. Visst, det är klassisk boy-meets-girl, vi har sett det otaliga gånger förut, men till skillnad från romansen i en kommande storfilm jag inte recenserat än, köper jag det här, tack vare de enkla trick fimmakarna använder sig av. Och så handlar det om förstås om Zooey Deschanel. Det är väldigt lätt att förstå varför Carl blir förälskad i Alison. Jag hade också fallit som en fura för henne - hon är urtypen för en tjej jag gillar. I filmen sjunger hon även i ett fullkomligt vansinnigt rockband som heter Munchaussen By Proxy, med en udda scenshow och ännu konstigare sångtexter. "Du får inte ringa mig efter klockan 23. Aldrig efter 23. Du kan ringa mig 22:59, men inte efter 23."

Vi bjuds på folk som gillar att kombinera sitt fotointresse med att jogga (de springer och fotograferar samtidigt), Fionnula Flanagan (Molly Macahan!) är med som kåt grannkärring, och Carl har en typisk, bisarr kompis med mustasch som gör konstiga saker. På banken där Carl jobbar finns en snubbe som heter Norman, som ser ut som Austin Powers, desperat försöker vara cool och håller fester på teman som Harry Potter och 300.

YES MAN är inte lika sanslöst kul och vulgär som bröderna Farrellys Carrey-filmer, men jag gillar den. Rolig, trivsam och emellånåt lite gullig. Bättre än det mesta Jim Carrey medverkat i de senaste åren. 









Skriven: 2008-12-19