torsdag 2 mars 2017

Bio: Sex Drive

Avdelningen totalt okända filmer:
När jag bänkade mig för att se SEX DRIVE under Malmö Filmdagar i somras, hade jag ingen aning om vad det var - jag hade inte läst pressmaterialet innan. Men vem vill väl inte se en film som heter SEX DRIVE? Tydligen skulle det vara något i stil med AMERICAN PIE...
...Och det var precis vad det var. Faktum är att helt otippat visade sig SEX DRIVE bli det absolut roligaste jag såg under Filmdagarna - ja, faktiskt bland det roligaste jag sett i år. Och då hör det till saken att filmen främst vänder sig till ungdomar, och medelåldern på pressvisningen nog var strax över 40. Vad de andra i salongen tyckte vet jag inte, men jag och min kompis Peter skrattade skitmycket - hela tiden!
Okej, i centrum har vi en ung, misslyckad kille; Ian (Josh Zuckerman) med en brudraggande hunk till bror (James Marsden). Ian chattar konstant med en snygg brud på nätet, och bestämmer sig för att sno brorsans flådiga bil och åka iväg och träffa tjejen. Med sig har han sina kompisar Lance och Felicia - den sistnämnda är förstås jättesöt, gissa om hon egentligen är kär i Ian och vice versa.
Således hamnar trojkan på en roadtrip där de råkar ut för alla missöden man kan råka ut för. Dessutom träffar de på en medlem ur amishfolket (Seth Green), som tar med dem till en festplats där amishungdomar träffas för att festa, supa och ha sex. Hur bisarrt som helst.
Och sedan... Tja, det händer en väldig massa hela tiden och det är härligt barnsligt och väldigt under bältet. Bara en sådan sak som att filmen börjar med att en halkar på ett par spermaindränkta kalsonger och Marsden säger "It smells lik jizz in here".
Trots vulgostuket och amerikanismerna blir det inte osympatiskt och jobbig eller pinsamt; huvudpersonerna är inte heller osympatiska, vilket de brukar vara i sådana här filmer. Och Amanda Crew är ju jättesöt som Felicia. Hmm. Lustigt nog är även träbocken James Marsden - tristast i X-MEN - kul som machokille...med en twist på slutet.
Visst, jag är en fåntratt, men jag tittar hellre på sådana här ungdomskomedier (med sex, naket och trams), än sumprullar som TWILIGHT.
Versionen jag såg var otextad och saknade eftertexter - så pass ny var filmen när den pressvisades somras. Det är därför möjligt att den redigerats något innan den definitiva versionen nu släpps, men jag skulle inte gissa det.
SEX DRIVE kommer säkert att hatas av mina kritikerkollegor. Vi får väl se på fredag då den har premiär...




(Biopremiär 28/11)
Inte helt äväntat blev det tummen ner för SEX DRIVE i de flesta tidningar. Tvåor i HDSvenskan och Sydsvenskan. Jag noterade även ettor i flera papperstidningar. amtidigt konstaterar jag att de recensenter som sågat filmen är antingen rätt mycket yngre än jag - eller betydligt äldre. Således vänder sig filmen till fantiga 40-åringar.
Skrivet av Pidde Andersson 24 november 2008 klockan 19:52