torsdag 2 mars 2017

Bio: RocknRolla

Folk tjatade och tjatade om Guy Ritchie - på den tiden då han var känd för sina filmer och inte sin (numera ex-)fru. Om hur coola Ritchies filmer var, om hur mycket coolare de var än Tarantinos gangsterfilmer. Jag såg LOCK, STOCK AND TWO SMOKING BARRELS och SNATCH när de kom, men jag var inte sådär överförtjust. SNATCH hade förvisso en del kul inslag, men jag blev ingen fan av Ritchie. Jag kände mig bara trött på alla som försökte göra gangsterfilmer i Tarantinostil - och en dassig gangsterfilm blir inte bättre bara för att folk talar brittiska dialekter eller skotska (eller zigenarslang). Herregud, när dessa filmer kom var jag även rejält trött på Quentin Tarantino! SWEPT AWAY och REVOLVER har jag inte sett över huvud taget.
Ritchies senaste verk ROCKNROLLA såg jag i somras. Och nu ska jag vara ärlig här: för att kunna ge ett handlingsreferat, är jag tvungen att leta upp ett någonstans. Varför? Jo, helt enkelt därför att det är dels en väldigt rörig film, och dels kommer jag inte ihåg vad den handlar om. Inget alls. Det var blankt redan efter pressvisningen, på väg ut ur salongen.
Men, ROCKNROLLA handlar om någon rysk gangster som gör
någon fantastisk deal i mäklarsvängen och det rasar in en massa pengar, och ett lång rad av Londons mer, öh, "färgstarka" gangsters är ute efter sin del av stålarna. En av dessa är One Two, spelad av Gerard Butler. Han får förresten ihop det med stenhårda gangsterbruden Stella (Thandie Newton), rättare sagt, hon är en iskall brud alla är rädda för, även One Two, men han lyckas gänga henne ändå, och det är ju bra. Thandie Newton är ju dessutom väldigt söt.
Ja, och så blir det en massa action och ironiskt våld och en massa andra förlegade Tarantinoklichéer, och det dyker upp två ryska torpeder som i det närmaste är två Terminators som överlever det mesta.
Efter pressvisningen pratade Ronny Svensson om en dansscen han tyckte var snott ur PULP FICTION. Dansscen? Jösses - tyckte jag att det här var så trist och oengagerande att jag till och med satt och SOMNADE mitt i filmen? Det är mycket möjligt.

ROCKNROLLA är en film som konstant anstränger sig att vara så cool som möjligt. Men en rörig, dassig gangsterfilm blir alltså inte bättre bara för att den utspelar sig i London. Nu är förvisso Gerard Butler skotte, den spjuvern, men ändå. Gäsp.






(Biopremiär 12/12)
Spridda skurar: etta i Sydsvenskan, tvåa i Svenskan, trea i DN, och i Norge en tvåa i VG och en trea i Dagbladet.
Skrivet av Pidde Andersson 10 december 2008 klockan 18:27