torsdag 2 mars 2017

Bio: Madagaskar 2

Eftersom jag inte var speciellt förtjust i WALL-E; sommarens och höstens stora, animerade familjefilm - vad tycker jag om vinterns stora, animerade familjefilm?
Jag måste börja med att nämna att jag inte var speciellt förtjust i den första MADAGASKAR-filmen. Den var väl hyfsat kul så länge de var i New York, men så fort djuren rymde från djurparken och kom till Madagaskar, dog hela filmen. Dessutom var pingvinerna mycket roligare än resten av filmen, jag hade föredragit om hela filmen handlade om dem.
Således hade jag inte speciellt högt ställda förväntningar på tvåan. Men - det visade sig att MADAGASKAR 2 är betydligt bättre än ettan. Inte hejdlöst kul, det är inte som SHREK 1 och 2 eller MONSTERS, INC (en underskattad film), eller den där fiskfilmen, vad den nu hette.
I en prolog får vi se hur en liten lejonunge i Afrika fångas av jägare och hamnar i New York. Ungen växer upp och blir Alex; det dansande lejonet från första filmen. Ett kort samandrag av förra filmens händelser följer, och så börjar handlingen på Madagaskar, där Alex och hans vänner flodhästen, giraffen, zebran och allt vad det är, ska ta sig tillbaka till New York med ett gammalt flygplan pingvinerna försatt i flygbart skick. Riktigt varför de ska återvända begrep jag inte - jag trodde de trivdes i Madagaskar.
Nå, de flyger iväg, men kraschlandar i Afrika - och där träffar Alex på sina föräldrar. New York-djuren försöker leva ett för djur normalt liv, vilket de gillar, men Alex råkar illa ut. Ett elakt lejon vill bli ny ledare för stammen och lurar Alex att ställa upp i något slags manlighetsrit som går ut på att slåss - vilket Alex inte fattar, han tror att det är ett dance battle och får därför på käften och förvisas från stammen. Och så handlar resten av filmen om att Alex ska bli accepterad, ställa saker till rätta, ta hand om sina vänner och de vanliga moralkakorna.
Samtidigt åker några turister omkring i djungeln och får sin turbuss stulen av pingvinerna. Bland turisterna finns en liten judisk kärring som älskar att slåss - hon var med lite grann även i förra filmen. Rent allmänt är det uppseeneväckande mycket action och fajting den här gången. Förvisso humoristiskt och jag tyckte det var rätt kul, men det lär inte uppskattas av småskolefröknar.
En del roliga figurer dyker upp, bäst av dessa är den brudjagande flodhästen Moto Moto, som glider runt som något slags Barry White. Och så dansas det en hel del till gamla hitlåtar. Plus för att pingvinerna spelar 8-trackband i bussen med bland annat Barry Manilow!
Jag såg den engelskspråkiga version, vilket säkerligen tillför en hel del. Kända skådisar ser till att rösterna blir bra och figurerna får personlighet. Jag gissar att den svenska versionen förlorar mycket och låter som vanlig TV3-dubbning.
MADAGASKAR 2 är en helt okej och småkul film. Och återigen är pingvinerna bäst.
 




(Biopremiär 21/11)
Märkligt nog blev det bara en tvåa i DN och Sydsvenskan, medan HD och Svenskan satte treor. Inget betyg i Kristiansdagsbladet, men recensenten verkar gilla filmen.
Skrivet av Pidde Andersson 21 november 2008 klockan 16:15