torsdag 2 mars 2017

Bio: Love Guru

Bortsett från SHREK-filmerna, känns det som om det varit tyst om Mike Myers ett bra tag nu. Det är hela fem år sedan han medverkade i en spelfilm; KATTEN (dum svensk titel på THE CAT IN THE HAT) som jag inte ens såg. När han dök upp och ledde MTV Movie Awards i våras kom jag att tänka på detta. AUSTIN POWERS, WAYNE'S WORLD, allt kändes så långt borta.

Men nu är han tillbaka med en ny figur: Guru Pitka, the Love Guru. En lustig detalj med den här filmen, är att det enda jag visste om den - förutom att det satt en jätteaffisch för den på Croisetten i Cannes - var att den floppade när den hade premiär i USA; jag tror det var samma helg som någon blockbuster. Filmen pressvisades inte i Malmö, så när jag bänkade mig på den reguljära premiärvisningen hade jag ingen aning om vad jag skulle få se. Och med tanke på floppen i USA hade jag inga höga förväntningar. Men där sket jag mig allt på tummen!
Guru Pitka måste vara Mike Myers mest krystade och långsökta figur hittills - och handlingen är lika idiotiskt långsökt. Bara det får mig att göra två tummar upp.

Jessica Alba är den nya, väldigt söta (förstås) ägaren till ett kanadensiskt hockeylag. Hennes stjärnspelare Darren Roanoke är unik - han är en svart kille som gett hockey en helt ny publik (vi får se klipp på svarta killar som spelar hockey i stället för basket i sina ghetton). Men problem uppstod när Roanokes tjej lämnade honom för den franskkanadensiske målvakten i motståndarlaget: Jaques "Le Coq" Grandé. Han har fått sitt smeknamn eftersom han är utrustad med, just det, en riktig häst-coq. Dessutom gillar han Celine Dion och intressant nog spelas han av Justin Timberlake i peruk och mustasch.

Roanoke har även problem med sin stenhårda mor, han kan inte spela om hon är närvarande. Så lilla fröken Alba har problem. Vad göra? Hon får en idé! Hon ska anlita en guru som ska få Roanoke att tänka i rätta banor, bli av med sina hang-ups och åter kunna spela hockey - samt få ihop det med sitt ex.

Enter Mike Myers. Och vad som händer...går liksom inte att återge. Det är bara vansinnigt. Det blir elefantbajs. Det blir en pittögd Ben Kingsley. Det blir fajting med urinindränkta golvmoppar. Det blir sång och dans. Det blir en barfajt. Det blir under bältet-humor. Allt blandat med hockey!

Hockeylagets coach spelas av en vresig Verne Troyer; javisst, Mini-Me! Så det blir massor av dvärgskämt, vilket alltid är bra. Troyers kontor är förresten byggt efter hans storlek; som ett kontor för hobbitar, vilket leder till en väldigt rolig scen.

Jag vet inte, kanske är jag för snäll mot filmen, men jag har sett alldeles för många tråkiga och usla komedier på sistone, så jag tyckte att THE LOVE GURU var skitkul! Och hur kan man motstå en film som börjar med att Mike Myers framför "9 to 5" på sitar och utför yoga - och kör upp huvudet i röven på sig själv?

Bakom mig på visningen satt antagligen Malmös mest korkade tjej. Hon sa upprepade gånger till sin pojkvän att hon inte förstod skämtet, varpå han förklarade. Jisses!
En bisarr detalj: innan filmen visades en trailer för HIGH SCHOOL MUSICAL 3. De unga töserna i publiken blev alldeles till sig av lycka och nästan skrek rakt ut! Öh? Jag fattar ingen ting av den här HSM-grejen...







Skriven: 2008-08-13