torsdag 2 mars 2017

Bio: Elegy - Skönhetens makt

När ELEGY visades på Malmö Filmdagar i somras, såg jag den "i brist på annat", som det brukar heta. Ett drama om en universitetsprofessor låter trots allt som en veritabel orgie i mossighet. Dessutom har jag aldrig varit någon större beundrare av Penélope Cruz. Men det visades inget mer lockande just då, så jag gled in i salongen och slog mig ner.

Snacka om att bedra sig. Jag kom på mig med att sitta och njuta i fulla drag mest hela tiden. Äntligen ett drama för vuxna, om vuxna, som inte får mig att längta efter att se om DÖDLIGT VAPEN eller något annat istället. ELEGYS berättartempo är långsamt och eftertänksamt, utan att det för den delen blir tråkigt.

Universitets- professorn och författaren i fråga spelas av Ben Kingsley. En dag dyker den trettio år yngre Cruz upp på en av hans föreläsningar. Han börjar mot bättre vetande umgås med Cruz och en stor kärlek blommar upp, mer intensiv än han räknat med. Hans kompis, en poet som spelas av Dennis Hopper, lägrar damer mest hela tiden och tycker att Kingsley ska köra på. Men Kingsley har lite samvetskval. Åldersskillnaden är stor, men begäret är större.

Slutet är kanske lite klyschigt, men det kan man gott ta. För om det

finns någon som helst rättvisa i världen, ska Ben Kingsley tilldelas en Oscar för sin insats i ELEGY. Han är fullkomligt fantastisk. Jag vet inte riktigt vad jag kan jämföra honom med, det här är i en klass för sig. Dessutom är det väldigt trevligt att för en gångs skull se Dennis Hopper i en riktig roll, istället för alla små inhopp han mest verkar ägna sig åt. Och självklart är även han bra. Hans fru spelas förresten av Debbie Harry! Och jag kände inte igen henne. Jag visste inte att hon skulle vara med i filmen, så jag lyfte på ögonbrynen när hennes namn dök upp i eftertexterna. Den forna Blondiesångerskan ser numera ut som en tant. Vilket hon förvisso är.

Penélope Cruz har ett flertal nakenscener. 









Skriven: 2008-11-04