torsdag 2 mars 2017

Bio: Death Race

Som liten gosse brukade jag stå utanför stadens biografer och storögt titta på lobbykorten. Dagens ungar vet väl inte vad lobbykort är, men en gång i tiden fanns det fotografier ur filmerna utanför biograferna! Ja, tänk! Och där stod jag och fantiserade om hur fantastiska alla barnförbjudna filmer måste vara (i synnerhet när det inte fanns några lobbykort, eftersom "inga bilder kan visas pga filmens sexiga karaktär"). På den här tiden hade filmerna även ordentliga, lockande och fantasieggande affischer, de bestod inte som idag av trista foton på huvudrollsinnehavarna.

I vilket fall, där stod jag och glodde, och sedan gick jag hem och ritade serier om filmerna - så som jag trodde att de var. En gång 1975 blev mina föräldrar lite upprörda. De upptäckte att jag ritat sida upp och sida ner med bestyckade, futuristiska bilar försedda med hakkors. Så klart hade jag gjort det - på Imperial visades ju Paul Bartels DEATH RACE 2000, som jag gissade var världens bästa film någonsin. Det dröjde dock till slutet av 1980-talet innan jag verkligen fick se filmen, Bartels kultklassiker släpptes då på video, ridande på Sylvester Stallones framgångar. Stallone har en biroll i DEATH RACE 2000.

33 år senare. En ny film som heter DEATH RACE har biopremiär. Ursprungligen skulle den heta DEATH RACE 3000, men man ändrade sig. Nå, är detta en nyinspelning av kultklassikern? Nej, inte riktigt. DEATH RACE är en film som är "inspirerad" av Bartels film. Här finns en del likheter, men det mesta är nytt.

DEATH RACE 2000 handlade om ett billopp tvärsöver USA, där förarna fick poäng när de körde över fotgängare. En satir över underhållning och mediasamhället - och Bartel visste nog inte hur rätt han skulle få. I DEATH RACE anno 2008 tävlar fångar på en speciell bana på ett fängelse. Förare väljs ut och sedan åker de runt, runt i bestyckade bilar och pangar på varandra, på denna bana som känns som hämtad direkt från ett TV-spel.

Stenhårde Jason Statham, en av mina favoritskådisar, spelar en fånge som, surprise, surprise, är oskyldigt dömd; han blev ditsatt för mordet på sin familj. Dessutom är han föredetta professionell racerförare. Så självklart blir han utvald och tvingas ställa upp som den legendariske och alltid maskerade föraren Frankenstein (som spelades av David Carradine i originalet). Jupp, så Statham kör runt, runt och slaktar motståndarbilar i olika deltävlingar, samtidigt som han försöker rentvå sig själv och lista ut vilka som mördade hans familj.

Är detta våldsversionen av ÅSA-NISSE I REKORDFORM? Ja, kanske det. Filmen fick usla recensioner efter premiären i USA och den gick inte speciellt bra publikt sett. Men jag tycker faktiskt att den är helt okej. Långtifrån en klassiker som 1975 års DEATH RACE 2000, men detta är en film som innehåller massor av våld bara för våldets egen skull, och det är ju alltid bra. Hm, vad är det jag sitter och skriver? Får jag verkligen komma med ett sådant uttalande? Skit samma. Hårda typer köttar varandra, det är fett ös, inte så mycket trist handling i vägen, en hel del spektakulära bilkrascher, och inte värst tråkigt. Vill jag ha tråkigt under en actionfilm, ser jag MAX PAYNE.

DEATH RACE är regisserad av Paul WS Anderson, ni vet han som oftast gör filmer baserade på datorspel. Hur skiljer man Paul WS Anderson från Paul Thomas Anderson? undrar kanske någon. Jo: filmer av Paul WS Anderson innehåller en massa explosioner, koreograferad fajting och folk som dör - och då garanterat inte av sig själva. Filmer av det jävla prettot Paul Thomas Anderson innehåller folk som pratar och pratar och fäller märkliga repliker.

Jag är på gott humör och DEATH RACE får därför betyget tre. 













Skriven: 2008-10-20