torsdag 2 mars 2017

Bio: Babylon A.D.

Den svenska distributören är stolt över att BABYLON A.D. till viss del är inspelad i Sverige. Och jovisst, det är ju inte för jämnan det görs internationell sci-fi-action i det här landet. Snarare aldrig. Men om ni aldrig varit vid riksgränsen, som ska föreställa Kanada, förvänta er inte att känna igen något som ser svenskt ut. Jag har aldrig varit vid riksgränsen - kom igen, vad ska jag där och göra? För mig såg det ut som...ett ställe med en massa snö.
Kommer ni ihåg Jean-Claude Van Damme-rafflet CYBORG från 1989? Javisst, det är den där Albert Pyun-rullen där folk är döpta efter elgitarrer och trummor (Van Damme heter Rickenbacker). Hjälten ska eskortera en viktig flicka genom ett ödelagt Mad Max-landskap.
Och här har vi så BABYLON A.D., i vilken Vin Diesel - som heter Toorop - ska eskortera en viktig flicka genom ett farligt, krigshärjat framtidslandskap. Riktigt varför får han inte veta, men han skiter i vilket, han ska ta bruden från Ryssland till New York och det enda han vill är att åter få komma till Amerika. Han är en hård jävel och gillar att bestämma och ställa krav. Michelle Yeoh spelar en nunna eller vad hon nu är, som kommer från klostret där unga bruden växte upp. Yeoh hänger med på färden hon med.

BABYLON A.D. bygger på en roman jag aldrig hört talas om, än mindre läst. Tydligen är den välkänd. Jag vet inte, det var längesedan jag läste science fiction. Men om boken är som filmen, vill jag inte läsa den. För det här är tammefan inte bra. Tvärtom, BABYLON A.D. är osedvanligt trist och förvirrad.

Regissören Mathieu Kassovitz har tidigare bland annat gjort MEDAN VI FALLER, så han kan ju göra film (men det är klart, han gjorde även GOTHIKA...). Kassovitz hävdar att filmen förstördes när bolaget tog filmen och klippte ner den med 70 minuter. Detta kan förklara den förvirrande handlingen. Men det kan också betyda att vi slapp ytterligare 70 trista minuter. Dessutom hörde jag att Vin Diesel var strulig under inspelningen. Det var han säkert. Det hade jag också varit om jag tvingats häcka uppe vid riksgränsen. Fast jag har aldrig gillat herr Diesel, han påminner för mycket om en grå, trasig köttfärslimpa från 1980-talets skolmatsalar.
Men action, då? Jo då. Ibland blir det lite action. Men dessa scener är så illa klippta och filmade, att det är svårt att se och förstå vad som händer. Och ibland blir det konstiga klipp till nästa scen. Michelle Yeoh är helt bortkastad, och när hon slåss (och det är inte mycket) ser man ingenting alls.
Gerard Depardieu har en liten roll. Han har tokig make-up och skojig dialekt. Charlotte Rampling dyker upp hon med, hon har en tendens att synas i alla nyare franska filmer jag ser.

BABYLON A.D. ser ut och känns som ännu en av alla de här väldigt påkostade franska actionfilmerna som sällan funkar tillfredställande (med undantag för TRANSPORTER-filmerna). Detta kan bero på att det här är en av de där påkostade franska actionfilmerna.
Frys ner den här filmen igen.
...Och man kan väl inte ha en hjälte som heter Toorop? Det låter som en läspande afrikan som frågar efter vägen till Sturup.








(Biopremiär 5/9)
BABYLON A.D, fick en etta i DNSvenskan och Sydsvenskan, medan HD var gentila och drog till med en trea!
Skrivet av Pidde Andersson 8 september 2008 klockan 01:42